Hedman Partners: Äri ja Õigus

Geoblokeeringu kadumine: mis e-kaupleja jaoks muutub ja mis ei muutu?

Geoblokeering on kadunud, elagu geoblokeering? Alates 3. detsembrist 2018 ei ole Euroopa Liidus lubatud e-teenuste puhul geoblokeering ehk tarbijate välistamine tulenevalt tema asukohast. See aga ei tähenda, et e-kauplejad peavad Euroopa Liidus kõiki tarbijaid teenindama.

Mis muutub e-kaupleja jaoks?

Kui pakutakse tooteid erinevatel veebilehtedel, siis on keelatud tarbija suunamine teisele veebilehele, kus on erinevad tingimused ja hinnad. Kui e-kaupleja sellist võimalust varem ei kasutanud, siis ei ole geoblokeeringu keelamisel tema tegevusele mingit mõju. Kui varasemalt toimus tarbijate automaatne ümbersuunamine, siis tuleb teha muudatused.

Kui kaupleja üldtingimustes on kirjas, et e-pood pakub kaupu vaid kindlatel territooriumitel, siis selles osas tuleb üldtingimusi muuta.

Samas e-poe ligipääsetavuse tagamine kõigile Euroopa Liidu liikmesriigis asuvatele isikutele ei tähenda kaugeltki seda, et e-poest peab olema võimalik ka oste sooritada.

Kas tarbijaid saab valida?

Geoblokeeringu kaotanud määrus pani ettevõtjatele kohustuse anda ligipääs, kuid kohustus teha oma e-pood kõigile tarbijatele arusaadavaks ei ole sätestatud. Seega on võimalik tarbijaid meelitada/mittemeelitada e-poe keelevaliku abil. Keelevalik või selle puudumine aga ei pruugi osutuda ületamatuks probleemiks, kuivõrd Google Translate ja teised sarnased masintõlke programmid võimaldavad ka tundmatutes keeltes esitatud veebilehtedest aru saada.

Geoblokeeringu kaotamine ei tähenda e-kauplejale kohustust pakkuda kõigile Euroopa Liidus asuvatele isikutele neile sobivaid makselahendusi. Kui e-kaupleja pakub krediitkaardimakse võimalust, siis ei tohi tarbijaid valida krediitkaartide väljastamisriigi alusel. Samas on makselahenduste valik jätkuvalt e-kaupleja otsustada. Kui makselahenduseks on pangalink, siis on tarbija otsustada, kuidas ta vastava makselahenduseni jõuab. Seega on e-kauplejal endiselt võimalus segmenteerida kliente makselahenduste kaudu.

Määrusega on jäetud e-kauplejale vabadus otsustada, milliseid tarnevõimalusi tarbijatele pakutakse ja millisel territooriumil tarne toimub. Järelikult on e-kauplejal võimalus valida, millistesse riikidesse kaup toimetakse. Kui standardvalikus ei ole tarbijale sobivat territooriumit, siis on tarbija mure, kuidas kaup temani toimetakse.

Kokkuvõttes on geoblokeeringu määrus ei mõjuta oluliselt e-kaupleja tegevust. E-kauplejal on endiselt võimalik valida, millistes riikides ta teenust osutab ja kuhu kaubad tarnib.

Täiendavate küsimuste korral võtke ühendust advokaat Kati Pinoga e-maili teel kati.pino@hedman.ee.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.