CV-Online'i blogi

Pilk möödunud hooajale: kuidas ettevõtted endale suveks töötajaid värbasid?

Foto: KRISTJAN TEEDEMA/TARTU POSTIMEES

Suvi on ikka puhkuse aeg ja mitmete ettevõtete jaoks tähendab see uute, hooajaliste töötajate leidmist ning rakendamist.

Kuigi tihti mõeldakse hooajalistest töötajatest kui ajutistest puhkuseasendajatest, näiteks kooliõpilastest, kes suvekuudel lisaraha teenida soovivad, tuleb ka nemad vastavalt välja õpetada ning ei ole harvad juhused, kus hooajalistest töötajatest saavad ka pikaaegsed partnerid. Kuid kuidas erinevad ettevõtted sellele valdkonnale lähenevad ning mida tasub teada ajutise värbamisprotsessi tagamaadest?

Circle K-s on hooajaliste abikäte leidmiseks kindel süsteem, mida pidevalt täiendatakse

Eesti ühe tuntud tanklaketi Circle K jaoks on suvi mõistetavasti väga oluline periood. Tanklaketi personalidirektori Ursula Altmetsa sõnul on see tegelikult isegi müükide tipphooaeg.

“Inimesed on vabamad ja liiguvad palju ringi ning teel olles vajavad nii kütust oma autole kui ka ise kiiret kehakinnitust,” sõnas ta. Selleks, et kõik kliendid ka tihedal suveperioodil kiirelt teenindatud saaksid, värbab Circle K igal suvel abitööjõudu.

“Suvise hooajalise töötamise vastu tunnevad aktiivset huvi just õpilased ja tudengid, kes otsivad endale suvevaheajaks jõukohast rakendust,” ütles Altmets, kelle sõnul on ettevõte juba mitmeid aastaid teinud koostööd ka õpilasmaleva organisatsioonidega.

Näiteks jõudis tänavu aprillis meediasse kuulutus, et Circle K otsib suvehooajaks oma ridadesse lausa 250 uut abikätt. “Oleme mitmeid aastaid teinud koostööd ka õpilasmaleva organisatsioonidega, kelle kaudu võimaldame esimese töökogemuse ka alaealistele. Näiteks tänavu tuli malevaorganisatsioonide kaudu meile suveks kergematele töödele appi üle 100 kooliõpilase,” rääkis Altmets.

Peamiselt otsitakse Circle K-s hooajalisi töötajaid mõistagi müüja-klienditeenindaja või teenindaja abi positsioonidele. “Esimesel juhul peab töösoovija olema vähemalt 18-aastane, aga teenindaja abi positsioonile võtame ka alaealisi, alates 15. eluaastast. Nende tööpäev on lühem ja töö lihtsamat laadi, vastates seadusest tulenevatele nõuetele ja piirangutele,” selgitas ta. Näiteks aitavad abitöölised müügisaalis kaupu välja panna ning teenindusjaama korras hoida.

Ajutisi töötajaid kasutab Circle K ka teistel tihedamatel perioodidel peale suvekuude. Sellisel juhul pöördutakse Altmetsa sõnul tööampsajate poole. “Siis on meile abiks ajutist tööjõudu pakkuvad vahendusfirmad nagu näiteks GoWorkaBit.” Tema sõnul ei erine hooajaliste ja täiskohaga töötajate värbamine kuigi suurel määral.

“Alustame suveabiliste värbamistega juba kevadel ning kasutame selleks kõiki olulisi meedia- ja reklaamikanaleid, et meie pakutavad võimalused jõuaksid võimalikult paljude huvilisteni. Ka meie enda kodulehel on olemas kogu vajalik info suviste töövõimaluste kohta,” selgitas ta. Just kodulehte kasutavad Altmetsa sõnul huvilised kõige enam, et tööandja kohta rohkem infot leida.

Seda, et hooajalistest töötajatest võivad vahel saada ka püsivad töötajad, teab Altmets hästi. “Nii mõnedki tublimad on peale suvist hooajatööd jäänud meile püsivalt klienditeenindajaks ning arengusoovi korral saame me töötajale pakkuda palju häid võimalusi ametialaselt kasvada ja areneda,” sõnas ta.

Uute töötajate väljakoolitamiseks on Circle K-s välja töötatud kindel süsteem, mis Altmetsa sõnul on nii mahult kui sisult hästi toimiv. “Kasutame nii klassiruumi koolitusi, e-õppe formaadis koolitusi kui ka praktilist juhendamist. Meie töötajad asuvad üle Eesti laiali ja selline kooslus on end kõige enam õigustanud,” selgitas ta. “Kuna e-õppe võimalused, näiteks mänguline õpe, arenevad kiiresti, siis püüame ka seda formaati üha rohkem oma väljaõppe- ja koolitusprogrammidesse integreerida.”

Näiteks juurutatakse praegu sisse uut mängulist ja võistluslikku müügi- ja klienditeeninduse teemalist õpet, mis on Altmetsa sõnul juba testkasutajatelt väga positiivset tagasisidet kogenud.

Fifaa: oluline see, et ettevõtte pakub seda, mida lubab

Hooajalised töötajad on kõrges hinnas ka erinevate kaupluste müügipositsioonidel. Üheks selliseks ettevõtteks on Fifaa, kelle alla kuuluvad tuntud rõiva- ja jalanõubrändide kauplused nagu Skechers, T-Shirt Store, River Island, Dune ja Ballsy. Fifaa personalijuhi Aljona Mandlo sõnul on tänapäeva noorte jaoks üha olulisem see, et töökohal oleksid ka kasvamisvõimalused.

“Kui võtame näiteks River Islandi kaupluse klienditeenindaja positsiooni, siis mõni ambitsioonikam noor võib mõelda, et seal nad küll karjäärivõimalust ei näe. Et päris klienditeenindaja ju ka elu aeg ei taha olla,” selgitas ta.

Tegelikult on Fifaas Mandlo sõnul väga palju juhuseid, kus inimene on alustanud hooajalisest klienditeenindajast ja liikunud sealt edasi kaupluse juhataja positsioonile ning ka jaemüügist edasi ettevõtte juhtivatele positsioonidele. “Musternäide on meil näiteks Skechersi jaemüügi juht, kes alustas samuti klienditeenindaja. Samuti on meil üks neiuke, alustas klienditeenindaja ametilt ning täna kahte brändi ise juhib.”

Uute töötajate väljakoolitamiseks on Fifaas katsetamisel ja kasutusel onboarding programm, mis mõistagi kauplusest-kauplusesse erineb. “Klienditeeninduse puhul tuleb töötaja tööle, kaupluse juhataja tegeleb temaga: tutvustab talle programmi, milline peab klienditeenindus olema. Samuti saab uus töötaja veebi kaudu materjalid, kus kõik koha peal räägitud info ühte kohta kogutud on,” rääkis ta. Sedasi on võimalik uuel töötajal peale esimest tööpäeva hiljem kodus olulised materjalid uuesti üle vaadata: töökorraldus, reeglid, teenindusstandardid, juhised.

Mis on paindlik tööaeg?

Töökuulutusi sirvides jääb üpris ruttu silma, et paljud ettevõtted pakuvad “paindlikku” tööaega. Tihti tähendab see reaalsuses aga seda, et töötada lihtsalt vahetustega ning midagi eriti paindlikku tegelikult graafiku koostamises pole. Fifaa kauplustes on Mandlo sõnul täiskohaga töötajatest paljud just tudengid, kes ülikooli kõrvalt tööl soovivad käia ning kelle jaoks paindlik tööaeg on väga olulise tähtsusega. “Hästi palju on selliseid ettevõtteid, kes lubavad paindlikku tööaega, aga tegelikult seda pakkuda ei suuda. Meie jaoks ongi oluline, et kui töötaja tuleb osakoormusega, siis see tähendabki osakoormust. Näiteks tudeng võib eksamiperioodil oma töökoormust vähendada, teinekord jällegi suurendada,” rääkis Mandlo.

“Hästi palju on kooliõpilasi, tudengeid, kes tulevadki näiteks talveks tööle ja suveks lähevad ära – näiteks praktikale. Sügisest tahaksid nad aga uuesti tööle tulla. Suveperioodideks ma otsingi hooajalisi töötajaid,” rääkis ta. Värbamiskanalitest toob Mandlo esmalt välja suusõnalised soovitused. “Väga palju on seda, et oma töötajad soovitavad usaldusväärseid tuttavaid. Loomulikult on veel Facebook, Instagram, kindlasti kasutan ka koole, kuhu lähevad üles erinevad tööpakkumised postritena,” sõnas ta.

Päris tihti leidub ka selliseid hooajalisi töötajaid, kes peale ühe suve töötamist järgmisel aastal kauplusega ise ühendust võtavad, et uuesti tööle tulla. Samuti on Mandlol olemas andmebaas kõikide hooajatöötajate kontaktidega, et neid järgmisel aastal vajadusel uuesti tööle kutsuda. “Hästi palju on olnud ka selliseid juhuseid, kus inimene tuleb hooajaks tööle ja jääbki meile täiskohaga tööle,” sõnas ta.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.