Funderbeami blogi

Funderbeami turundusjuht: mis on kõige olulisem asi ühisrahastuskampaania juures?

Ettevõtlus on karm ja raske ala, kuigi pealtnäha see nii tunduda ei pruugi. Meediast loeme enamasti ju edulugude, eesmärkide enneaegse täitmise ja uutel turgudel läbilöömise, mitte põrumiste kohta. Üks raskemaid osasid alustava ettevõttena on raha kaasamine, enamasti investorite näol.

Ühisrahastuskampaaniad pakuvad seepärast idufirmadele ainulaadset võimalust korraga oma toodet ja firmat tutvustada ning seda tehes ka raha koguda, nagu La Muu seda hiljuti üliedukalt tegi. Kuna ühisrahastuskampaania peab kõnetama võimalikult suurt auditooriumi ning veenma investoreid just sinu firmasse raha paigutama, on kõige olulisemaks märksõnaks turundus.

Kõige aluseks on eeltöö ja planeerimine

Ühisrahastuskampaania on sisuliselt turunduskampaania, mis koosneb mitmetest sammudest: kampaania veebileht, tutvustav video, sotsiaalmeedia ja nii edasi. Täpsemalt oleme iga sammu kohta ka varem kirjutanud, mistõttu räägib seekord Funderbeami turundusjuht Mads Emil Dalsgaard turundamisest suuremas pildis.

“Avaliku kampaania fundamentaalne osa on turundusplaan,” sõnas Dalsgaard. “Plaan, millal sa mida, kus ja miks ütled, on firma jaoks väga oluline. Firmad, kes oma tegevusi planeerivad, lõikavad online-turundusest palju rohkem kasu kui need, kes ei planeeri.”

Põhjuseid oma turunduse planeerimiseks on palju. Dalsgaard toob välja, et inimesed, kes sinu firmasse investeerivad, jälgivad sinu tegevusi tõenäoliselt kogu kampaania vältel. “Seega kui sa teed kampaaniat kuus nädalat ja ütled iga nädal samu asju, siis muutub see sind jälgivate inimeste jaoks – kes kõige tõenäolisemalt ka investeerivad – igavaks,” selgitas ta.

Seepärast soovitabki ühisrahastusprojektide valdkonnas kogenud Dalsgaard oma kampaania nädalate ja isegi päevade kaupa osadeks jagada. “Esimesel nädalal selgitad inimestele, miks sa raha kaasad, kes sa oled. Järgmisel nädalal võib juba näiteks rohkem sügavuti minna, et millist probleemi sa lahendad või miks sinu lahendus kõige parem on, nädal peale seda võib rääkida praegusest turu seisust, millised on rahvusvahelised trendid selles valdkonnas, sealt edasi võib tulla juba tiimitutvustus ja nii edasi,” rääkis ta.

Kõige olulisem on ikkagi see, et su kampaanias ei korrutataks pidevalt samu asju, sest see muutub kiiresti igavaks ja võib lõpuks hakata isegi firma vastu töötama.

Funderbeami turundusjuht Mads Emil Dalsgaard.

Ära alahinda oma tutvusringkonna olulisust

Teine oluline asi, mida Dalsgaard ühisrahastusele mõtlevatele ettevõtjatele tahab rõhutada, on tutvused. “Kõige tõenäolisemalt investeerivad need inimesed, kes on juba sinu tutvusvõrgustikus,” sõnas ta. “Need võivad olla kliendid, tarnijad, kellegi onu. Keegi, kes on kuidagi firmaga või firma asutajatega seotud, investeerib palju suurema tõenäosusega kui suvaline inimene tänavalt,” selgitas Dalsgaard lihtsalt.

Seega tuleks lisaks online-kampaaniale koostada plaan ka otseseks tutvustamiseks ja turunduseks. “Kõikide oma võrgustikus olevate inimeste kätte saamiseks võib kasutada näiteks Pipedrive’i,” ütles Dalsgaard. Sedasi on võimalik ka arvet pidada selle üle, kas ja kellega on ühendust võetud ja kuidas seda tehtud on: email, telefonikõne jms.

“See ei ole lihtsalt asi, mille üle sa mõttes arvet suudad pidada. Seepärast tuleb leida mingi struktureeritud meetod, et tuttavatega ühendust võtta,” ütles Dalsgaard ja rõhutas veelkord planeerimise olulisust.

Kedagi ei huvita igavad lood

Üks olulisemaid eesmärke turunduse juures on oma firma inimestele tutvustamine. See, et inimesed lihtsalt teaksid, kes te olete ja mida te teete. Ka säärast PR-kampaaniat soovitab Dalsgaard varakult ette planeerida ning tihti tehakse seda juba koostöös mõne kommunikatsioonifirmaga. Firmat on väga hea tutvustada läbi mõne huvitava loo, kuid see lugu peaks ka reaalselt inimesi kõnetama.

“Kui su lugu on lihtsalt “see on meie firma ja me kogume raha”, siis jämedalt öeldes ei huvita see kedagi,” ütles Dalsgaard. Päriselt põnevate lähenemiste jaoks soovitab ta rääkida midagi huvitavat firma asutamise või meeskonna kogemuste kohta või hoopis näidata põnevaid andmeid oma valdkonna kohta. “Seda on ka ajakirjanikel lihtsam läbi töötada ja artikliks teha,” ütles ta.

“Põhiline on kõikide nende asjade juures planeerimine. Need asjad tuleb teha ENNE kampaania algust. Kui sa kõigepealt ühisrahastuskampaaniaga alustad ja alles seejärel hakkad mõtlema, et millal ma millise postituse teen, siis on tõenäoliselt juba liiga hilja, kuna jooksvaid asju tuleb nii palju ja seetõttu ongi vaja kogu see protsess varakult läbi mõelda,” selgitas ta.

Enamasti kestavad ühisrahastuskampaaniad kuu aega ning soovitatav on turundusega alustada juba veidi enne seda. Planeerima peaks seega vaid mõned nädalad intensiivset turundustööd, et kui ühisrahastusprojekt avatakse, oleks kõik tegevused, postitused ja artiklid juba ajaliselt paika pandud ja valmis.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.