Kes on need Islandi juustumehed, kellesse eestlased massiliselt investeerivad?

Tõenäoliselt on paljud meist sõprade seltsis tulnud “geniaalsele” äriideele mõne igapäevase probleemi või nähtuse asjus, mis esialgu kogu seltskonna elevile ajab ja järgmisel päeval juba meelest on läinud.

Kuid vahel harva võib sellistest ideedest sündida midagi rohkemat kui üürike plaan. Vahel võib sellistest ideedest sündida midagi suuremat, kui ettegi kujutada oskame. Vaid kolm aastat tagasi midagi sellist ka juhtus.

Kaks sõpra, kes nokkisid võileivalt juustukoorikut

Kaks sõpra – Guðmundur ja Jósep – olid ühe 2016. aasta viimaste päevade õhtul teinud õlle kõrvale grillitud juustuvõileivad ja nokkisid mõlemad parajasti võileibadelt kõige paremat osa – krõbedat juustukoorikut, kui meestele turgatas pähe geniaalne idee: “See on ju võileiva parim osa, miks mitte seda ise tegema hakata?”

Sedasi sündiski järgmisel aastal Lava Cheese – krõbedad juustukrõpsud, mis erinevalt enamikest samalaadsetest snäkkidest ei sisalda süsivesikuid ja mis koosnevad 39% valgust, sest… see on lihtsalt juust. Hetkel on idufirma tootevalikus kolm erinevat maitset: tavaline ehk plain cheddar, suitsujuust ja tšillimaitseline juust.

Islandilt pärit meeste firmale andis hoogu ühe riigi suurima toiduainetööstusettevõtte algne investeering, mis võimaldas Lava Cheese’il kodumaist müüki kolmekordistada ja Rootsi turule laieneda. Mehed osalesid proovikorras ka väikesel Saksamaa kaupmeestelaadal ning tulemuseks oli see, et kaheksa tunniga esitasid 20 poodi kokku tellimusi 1200-le ühikule.

Firma suurimaks probleemiks ongi praegu tellimuste nõudlusele vastavalt piisavalt tootmine – seni on seda suudetud teha kolmel tegutsemiskuul, kusjuures alles möödunud kuul murti järjekordne müügirekord.

Mehed leidsid täiesti juhuslikult tee investoriteni

Samal ajal kui La Muu vaid loetud tundidega investoritelt Eestis mõnisada tuhat eurot kogus, tegelesid täpselt sama asjaga ka meie Skandinaavia naabrid, kuid tee Funderbeam’ini leiti juhuse tahtel. Kui enamasti planeerivad firmad investorite kaasamist – nagu näiteks Funderbeami platvormil ja La Muu näitel – kuid ja nädalaid, siis Lava Cheese’i puhul käis asi veidi teistmoodi.

“Tegelikult Funderbeam leidis meid,” ütles Jósep Birgir Þórhallsson, üks firma asutajatest. Nimelt oli üks Funderbeami Skandinaavia juhtidest – eestlane Rünno Allikivi – ostnud juba kuid Lava Cheese’i snäkke, teadmata, et firmal on plaan lähiajal investorite poole pöörduda. “Kõik, kes Rünnot tunnevad, teavad, et ta on powerhouse – ta tahab, et asjad saaksid tehtud ja ta teab lihtsalt kõiki,” sõnas Guðmundur Páll Líndal, firma teine asutaja. “Meile meeldib mõelda, et tema kütuseks on suuresti just Lava Cheese,” naerab ta.

Jósep ja Guðmundur tulid ideele sääraseid juustusnäkke toota ühel õhtul grillvõileivalt koorikut nokkides.

Sõprade eduloo saladuseks paistabki olevat just toode ise – krõbe ja maitsev juustusnäkk, mille valmistamiseks on vaja spetsiaalseid ahjusid ja väga kõrget temperatuuri. “Ma arvan, et inimestele meeldib see idee ise,” sõnas Guðmundur. “Kõik meist on krõbedat osa grilljuustuvõileivalt nokkinud ja kõik teavad selle maitset, seega ma arvan, et me võibolla puudutame oma tootega ka teatud nostalgia-tunnet.”

Sedasi saidki sõbrad Rünnoga lõpuks näost-näkku kokku ja otsustati, et nüüd on aeg firmal Funderbeami platvormil investorid kaasata – laienemisruumi on küllaga, asi jääb tootmise taha. Pakkumisi ja huvi Lava Cheese’i vastu on tulnud väga paljudelt kauplustelt ja edasimüüjatelt nii Skandinaaviast kui ka Lõuna-Euroopast.

Funderbeamis seati eesmärgiks kaasata 350 000 eurot – summa, mis aitaks meestel tootmist suurendada ja juba uutele turgudele laieneda. Täieliku üllatusena saavutati eesmärk aga kõigest viie tunniga ja lõpuks kogunes raha üle poole miljoni. “Ma arvan, et inimestele meeldib see idee ise,” sõnas Guðmundur. “Kõik meist on krõbedat osa grilljuustuvõileivalt nokkinud ja kõik teavad selle maitset, seega ma arvan, et me võibolla puudutame oma tootega ka teatud nostalgilist osa.”

Üle poole investoritest on… eestlased?!

Islandlaste kampaania algatati tegelikult samal ajal kui Eestis La Muu rekordkiirusel enda eesmärke saavutas, kuid tuleb välja, et eestlastel on huvi ka teiste firmade, mitte ainult kodumaa toodangu vastu.

“Ma pakun, et üle poole meie investoritest on eestlased,” ütles Guðmundur. Enim huvi on sarnaselt La Muu kampaaniaga näidanud üles just väikeinvestorid, kelle investeeringud jäävad enamasti saja kuni paarisaja euro juurde. “Ja see ongi nende platvormide juures hea asi,” ütles Jósep väiksemate investeeringute kohta. “Me saame palju huvitatud inimesi, kellel on panus meie edukusse ja nad aitavad omakorda meie toodet edasi levitada.”

Meeste ambitsioonid on kõrged, kuid selleks on ka põhjust.

Õnneks ei pea Eesti investorid – ja ülejäänud eestlased – enam kaua ootama, sest esimesed saadetised pannakse siia teele juba enne maikuu lõppu ning Lava Cheese jõuab valitud edasimüüjate juures ka Eestis müügile.

Kuigi kampaania esmane eesmärk sai täidetud vaid viie tunniga, ootavad mehed, kes on mõlemad tänaseni Funderbeami kampaania edust hämmingus, kuni kampaania läbi saab ega hakka praegu uusi rahalisi eesmärke seadma. “See summa lubab meil juba praegu tootmist suurendada, vähemalt lühiajaliselt,” sõnas Guðmundur. Praegu jälgivad mehed ikka igapäevaselt sissetulevaid investeeringuid ja teevad juba ettevalmistusi kapitali kaasamise vormistamiseks ja äri edasiviimiseks.

Lava Cheese snäkkide ja firma kohta saad edasi lugeda siit!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.