Puust ja punaseks: mis sammud tuleb teha, et idufirmana raha kaasama hakata?

Ettevõtted vajavad tegevuse käivitamiseks ja kasvamiseks rahastust, eriti alustavad idufirmad, mis peavad ilma erilise tuluta kiiresti kasvama. Rahastuse kaasamiseks on erinevad võimalused – näiteks pangalaen, ingelinvestorite ja riskikapitalistide investeeringud või ühisrahastuskampaaniad.

Idufirma jaoks on eriti oluline kogukonna ülesehitamine ja just seetõttu leiavad paljud idufirmad tee ühisrahastuskampaaniani. Aga kuidas leida ja kaasata enda ettevõtmisesse inimesi, kes oleksid midagi enamat, kui lihtsalt tarbijad?

Üks võimalik vastus on investeering. Investeering idufirmasse, vaatamata selle suurusele, annab inimestele enam põhjust sellest rääkida ja sellest ka rohkem hoolida. Investeerides pannakse „oma nahk“ mängu ning see on midagi palju enamat kui tavaline tarbimine, tehes investorist brändisaadiku ning muutes perspektiivi ja suhet firmasse. Kui investor usub sinu ettevõttesse nii palju, et ta süstib raha sinu edu saavutamisse, on ta ka esimene, kes õnnestumisest räägib. Lisaks rahalisele investeeringule võivad investorid olla abiks ka muul viisil, näiteks kontaktide loomisel või know-how jagamisega.

Ühisrahastuse kasuks otsustamisel arvesta, et ajastus on oluline, kuna suure hulga investorite kaasamisel on usaldusväärsus väga tähtis. Idufirma muutub usaldusväärseks siis, kui tal on midagi ette näidata – nagu näiteks prototüüp, toode, turunõudlus, niisama ideest ainuüksi ei piisa.

Enne kampaania alustamist mõtle ka ettevõtte seniste saavutuste peale, mida võiks potentsiaalsetele investoritele esitleda. Ilma korralike saavutusteta pole raha kaasamise kampaania alustamine kõige mõistlikum. Mida rohkem sul on ette näidata, seda parem.

Rahastuse kasutamine

Kõige olulisem küsimus rahastuse kaasamise juures on see, et milleks seda rahastust vaja on. Millised ärilised tegevused jäävad rahapuudusel tegemata? Järgmine küsimus on see, kui palju selle eesmärgi täitmiseks kaasata on vaja? Vastuse otsimiseks süvene detailidesse ja hinda oma äriplaani. Alusta oma ettevõtte peamistest eesmärkidest, mõtle põhiliste sammude,verstapostide ning võimalike kaasnevate kulutuste peale.

See analüüs peaks tooma välja kõige realistlikuma verstaposti, kuhu potentsiaalne rahastus sinu firma viib. Pea meeles, et sa pead suutma seda ka oma investoritele selgitada, et nad saaksid aru, kuidas nende raha kasutatakse ja kuidas see viib ettevõtet edasi. Nendest saavad ju kaasosalised ettevõtte käekäigus.

Instrumentide tüübid

Kolm peamist instrumenti, mida rahastuse kaasamisel kasutatakse, on omakapital, konverteeritavad võlakirjadja võlakirjad. Kõige enam kasutatakse neist omakapitali kaasamist. See tähendab, et investorid saavad oma investeeringu eest osa sinu ettevõtte omakapitalist ehk neist saavad osanikud. Kui firma kunagi edu saavutab ning näiteks mõnele suuremale tegijale maha müüakse, teenivad investorid müügist tulu, ettevõtte ebaõnnestumisel (näiteks pankrot) kannavad aga samuti kaotust.

Platvormi valik

Seejärel otsusta, kuidas sa plaanid ühisrahastust kaasata. Ühisrahastusplatvorme on mitmeid ning nad on kõik erinevad. Uuri nende kodulehti, edulugusid, kasutustingimusi ning leia parim vastavalt oma vajadustele. Lisaks ära unusta kokku lüüa kogu kulu, mis kaasneb kapitali kaasamisega. Ühisrahastusplatvormid kasutavad erinevaid ärimudeleid.

Platvormide taustauuringut tehes mõtle ka selle peale, et millist investorit sa soovid kaasata. Näiteks mõned platvormid on keskendunud finantstehnoloogiale ning mõned kogukonna projektidele. Vali enda jaoks sobivaim investorite baas. Tee põhjalik taustauuring, võta platvormi omanikega ühendust ning samuti firmadega, kes juba teevad kampaaniaid ning uuri nende kogemuse kohta.

Samuti tasub meeles pidada, et platvorm peab olema usaldusväärne nende investorite silmis, keda tahad sina kaasata. Seega kui oled näiteks Eestis tegutsevale firmale otsimas Eesti investorit, siis on mõistlik kasutada platvormi, mis eestlaste seas ka hästi tuntud on, näiteks Funderbeami.

Kampaania veebileht

Kui sobiv ühisrahastusplatvorm on leitud, siis on aeg tegeleda kampaania veebilehega ning teabe, mis ettevõtet tutvustab. See leht on sinu ühisrahastuskampaania visiitkaart terve rahakaasamise perioodi vältel. Seega on oluline, et see oleks lühike, selge ja tasakaalus. Hea kampaanialeht peaks lugeja huvi kiirelt äratama ning olema asjakohane.

Avaldama peab olulise teabe, mida mõistlik investor investeerimisotsuse tegemisel ootab. Sealhulgas ka teabe võimalike riskide kohta, mis ettevõtte tegevusega kaasnevad. Platvormide korraldajad oskavad selles osas kindlasti juhtnööre anda. Veebilehte luues pea meeles, et seda avatakse erinevatest seadmetest ning tekstiga liigselt ülekoormatud ekraan võib investorid eemale peletada, eriti kui see avatakse mobiilis.

Kampaania juurde käib tavaliselt ettevõtte ideed tutvustav video. Videol on kogu kampaanias oluline osa ning seetõttu tasub sellesse korralikult aega investeerida.

Hästi tehtud video pole mitte ainult kaasahaarav, vaid võib olla ka tõhus vahend sinu kampaanias. Tavaline praktika on see, et 1% kaasatava kapitali suurusest investeeritakse video valmimisse.

Sinu videotutvustus ei tohiks olla pikem kui 3 minutit. Oluline on auditooriumi emotsionaalne kaasamine oma loosse. Kasuta video esimest 15 sekundit liftikõneks – tutvusta lühidalt, kes sa oled, mida sa teed ning millist probleemi sa lahendad. Sa võid oma video avaosas kasutada ka nö konksu ning kasutada mõnd huvitavat fakti või lugu oma ettevõtte või valdkonna kohta. Videos avaldatav teave hoia ühtsena kampaanialehel avaldatava teabega.

Juhtinvestori kaasamine

Kas sa oled kunagi mõelnud, kes on juhtinvestor ning miks sa peaksid teda vajama? Kapitali kaasamine on pikk, mitmekihiline ning sageli keeruline protsess. Juhtinvestor on isik või organisatsioon (riskikapitali fond või ingelinvestorid), kes juhib sinu firma investeerimisringi. Ta on esimene isik, kes vaatab sinu ettevõttesse sisse ja paneb raha sinu investeerimisringi. Võrreldes teiste investoritega eeldatakse neilt suuremat pühendumist ning nad on ettevõttele kindlasti lähemal.

Juhtinvestor teeb sinuga tihedat koostööd, et pakkuda sinu rahastuse kaasamise protsessile strateegilist lähenemist. See ei hõlma mitte ainult investeeringu suurendamist, vaid ka seda, kuidas äri tervikuna kasvatada, kas läbi parema müügi, võtmeisikute palkamise või liikudes uutele turgudele.

Juhtinvestor peaks olema ka sinu investeerimisringi visiitkaart – suhtlema teiste investoritega ning vastama teiste investorite küsimustele.

Turunduskampaania

Turundus on samuti üks oluline osa sinu kapitali kaasamise kampaaniast. Investorid ei saa investeerida millessegi, mida nad ei tea. Sama, kuna investeerimisega kaasneb alati ka risk, siis kehtivad väärtpaberite pakkumisele/turustamisele ka teatud piirangud, millega tuleb arvestada. Näiteks suuremate pakkumiste puhul tuleb koostada põhjalik prospekt, mis tuleb Finantsinspektsiooni registreerida. Idufirmade pakkumised siiski tavapäraselt nii suured pole ( üle 2,5 miljoni euro aastas). Kuidas aga teha ennast nähtavaks?

Kui sa oled loonud selge ja kaasahaarava müügikõne, video, eristuva ettekande slaididel ning sul on juhtinvestor, kes sinu kampaaniat toetab, siis sa oled poolel teel loomaks edukat kapitali kaasamise kampaaniat. Vähem oluline pole ka sinu kogukonna toetus ja kaasatus ning suhted, mille sa oled ehitanud juba potentsiaalsete investoritega.

Kui sa oled ehitanud juba korraliku vundamendi oma kampaaniaks, mõtle sellele, kuidas sa jõuad potentsiaalsete investoriteni ning milliseid kanaleid ja kuidas neid kasutada.

Kampaania lõpetamine

Kapitali kaasamise eesmärgi saavutamine on suurepärane uudis. Kuid olles saavutanud oma kampaaniaga edu, pole töö veel lõppenud. Ühisrahastusplatvormide kampaania läbiviimise ja lõpetamise protsessid on erinevad ning tee need tingimused endale selgeks. Investeering tuleb ka vormistada – uued osad või võlakirjad välja lasta ja vastavad otsused vormistada.

Kui kampaania on läbi, siis tasub lisaks tegeleda kampaania järgse kommunikatsiooniga. Õiged sammud peale rahatõstmise kampaaniat rõõmustavad sinu investorit ja aitavad usaldust tekitada.

Esiteks võta ühendust oma investoritega, tõenäoliselt meilitsi ning täna neid osalemise eest. Mõningatel juhtudel lisa meilile kokkuvõte kampaaniast koos võtmenäitajatega – näiteks kui palju raha koguti, kui palju toetajaid oli ning millised on ettevõtte järgmised sammud.

Anna ka sotsiaalmeedias teada, et sinu kampaania lõppes edukalt. Kui sa seda ei tee võivad sinu jälgijad arvata, et kampaania ebaõnnestus. Jaga oma edulugu!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.