G4S blogi

Kui mõttekas on rünnata sularahaveost?

Värvipommiga varustatud sõidukid on vastavalt ka markeeritud.Foto: Scanpix/PM/Peeter Langovits.

Raha ja väärtuslike esemete transport on läbi ajaloo olnud üks ohtlikumaid asju, millega kaupmehed ja pankurid on pidanud tegelema. Suured sularahaveosed on tänapäevalgi, mil turvasüsteemid on kordades arenenumad kui minevikus, kurjategijatele sihtmärgiks. Seepärast on nii kaupmehe kui ka panga jaoks oluline, et transpordi eest vastutavad professionaalid, kes on võimelised iga olukorraga toime tulema.

G4S täidab ja tühendab Eestis kokku üle 700 sularahaautomaadi ning pakub sularahakäitlust ja vedu ligi 5000 pangakontorile, kauplusele, tankla teenindusjaamale ja ettevõttele.

Raha kohalejõudmise eest vastutab transportija

“Põhireegel on see, et kõik meie inkassaatorid on relvastatud, kannavad kuulikindlaid veste ja läbivad regulaarselt vastavaid treeninguid,  kuidas oma relva ja kõikvõimalikke enesekaitsevõtteid ohu korral rakendada,” rääkis G4S sularahadivisjoni riskijuht Raul Reap. Kokku töötab turvafirma sularahadivisjonis ligi 200 inimest. Kui raha on G4Si töötajate kätte antud, vastutavad just nemad selle eest, et õige summa ka sihtpunkti jõuaks.

Lisaks kogenud töötajatele mängivad sularaha transpordis olulist rolli ka sõiduvahendid ja meetodid, kuidas raha hoiustatakse. Suures laastus jagunevad vedamisviisid Reapi sõnul kaheks.

“Üheks neist on soomustatud sõidukite kasutamine, mis muudavad võimaliku rünnaku väga keeruliseks ja aeganõudvaks. See omakorda tagab abi õigeaegse kohalejõudmise. Teine variant, mis on järjest rohkem kasutusel, on intelligentne turvalahendus, mida rahvakeeli nimetatakse tindikohvriteks ja -seifideks,” selgitas ta.

“Intelligentne lahendus” muudab varastatud raha kasutuks

Teise lahenduse puhul on tegu lukustatud kohvrite või seifidega, kuhu inkassaator saab raha sisse panna, kuid välja võtmiseks vajalikku võtit tal kaasas ei ole. “Kui keegi üritab seda jõuga avada, siis seif või kohver plahvatab ja määrib kogu seesoleva raha tindiga ära,” sõnas Reap ja lisas, et sellist tinti pole võimalik ka maha pesta või muul viisil eemaldada, mistõttu muutub raha varguse korral kasutuskõlbmatuks.

“Kui selliselt määrdunud rahaga üritada maksta või sularahaautomaati sisestada, siis see tuvastatakse kohe,” sõnas ta. Peamiselt kasutataksegi rahaveoks just heidutavat nn intelligentset turvalahendust. Soomustatud veokeid kasutatakse ainult siis, kui selleks tekib spetsiaalne vajadus või kui mingil põhjusel ei ole tindikohvri või -seifi kasutamine võimalik. Näiteks sularahaautomaatide kassette transporditakse praegu veel soomusautodega.

Ka soomusautos ei ole raha lihtsalt põrandal üheainsa ukse taga, vaid paigutatakse eraldi kambrisse, kuhu sisenemine nõuab aega ja mitmete turvaprotseduuride läbimist. G4S kasutab rahaveoks sõidukeid, mis on varustatud kõige uuema turvatehnoloogiaga.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.