Järelmaksuga ostetakse enim elektroonikat ja kodumasinaid, väikelaenuga autosid ja remonditakse kodu

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Autorong uute autodega alustamas teekonda Saksamaalt Venemaale.Foto: Bodo Schulz /Caro photo agency/Scanpix

Tarbimiskrediit, olgu selleks siis väikelaen või järelmaks, on mõeldud selleks, et tarbijad ei peaks suuremate ostude, kallimate teenuste või kestvuskaupade eest makstes kogu summat kohe välja käima, vaid saaksid kauba või teenuse eest tasuda pikema perioodi jooksul. LHV kogemus näitabki, et laenajad kasutavad krediiti suuremate ja püsivamate asjade ostmiseks, vähem igapäevakulutusteks.

LHV andmetel sõlmitakse enam kui iga neljas järelmaksuleping elektroonikakaupade ja kodumasinate ostmiseks. Veidi vähem lähevad järelmaksuga kaubaks tervise- ja iluvaldkonnaga seotud tooted ja teenused. Järelmaksu kasutatakse just sellise sihtotstarbe jaoks 18% juhtudest. Populaarsed on näiteks silma laseroperatsioonid, hambaraviteenused, ilukirurgia. Võib-öelda, et tegemist on investeeringutega iseendasse. Lisaks kasutatakse järelmaksu keskmisest rohkem motokaupade, mööbli ja sisustuse, spordi- ja hobivahendite ning aia- ja metsatehnika soetamiseks.

 Väikelaenu võetakse auto ostu ja kodu eest hoolitsemiseks

Kui järelmaksuga saab maksta konkreetse toote/teenuse eest, siis väikelaen on sarnane tarbimiskrediiditoode, mille klient saab täies mahus oma kontole ning soovi korral kasutada seda summat erinevate kaupmeeste juures tasumiseks.

LHV poolt tellitud Kantar Emori uuringu kohaselt on peamiseks väike- või tarbimislaenu võtmise eesmärgiks auto ostmine, 30% väikelaenu võtjatest nimetab just seda väikelaenu kasutamise eesmärgina. Koduremondiks kasutab väikelaenu 26% laenu võtjatest. Tihti võetakse väikelaenu ka kodutehnika ja -elektroonika ostmiseks (20%). Väikelaenukliendid on üldiselt asjast õigesti aru saanud – igapäevakulutusteks või väiksemate asjade ostuks võetakse väikelaenu suhteliselt harvem.

Väikelaenusid võetakse kõige sagedamini viieaastaseks perioodiks, kuid võrdlemisi populaarsed on ka päris lühikesed, kuni kaheaastased laenuperioodid. Kantar Emori uuringu tulemusena on keskmine laenusumma 1001-2000 eurot. LHV klientide hulgas on pigem märgata keskmise laenusumma suurenemist, kuna peamine sihtotstarve on just autoost või koduga seotud investeeringud.

Kõikide tarbimislaenude puhul on märgata, et kliendid kasutavad võimalust tagastada laenusumma ennetähtaegselt – kui on võimalus, likvideeritakse või vähendatakse laenukoormus. Lepingu ennetähtaegne lisatasudeta lõpetamine on klientidele oluline.

Kuid mille järgi kliendid valivad endale laenupakkuja? Peamine argument on uuringu järgi ikka intressi suurus, kuid ka laenu kogukulu ja kuumakse suurus mõjutavad otsust oluliselt.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.