Möödunud laupäeval, 14. septembril, jõustus Euroopa makseteenuste direktiivi PSD2 (Payment Services Directive) viimane osa, mille üks peamine eesmärk on muuta tarbijate ja kaupmeeste jaoks maksed turvalisemaks. LHV kaarditoodete tootejuht Ingvar Kassuk selgitas, mis täpselt LHV kliendi jaoks nüüd muutuma hakkab.
Kliendi jaoks muutuvad tehingud tüütumaks, aga ohutumaks
“Laias laastus jagunevad muudatused kaheks,” sõnas ta. “Kliendid peaksid olema valmis, et tuleb hakata enda identiteeti tuvastama harjumatutes kohtades. Näiteks kui varem tellisid Wolti, olid harjunud, et ei pea ennast makstes tuvastama, panid kaardi andmed äppi sisse ja kõik. Nüüd tuleb aga olla valmis selleks, et toitu tellides tuleb teha läbi ka isikutuvastus.”
Tegemist on 3D Secure’i-nimelise tuvastusega, millega on kokku puutunud paljud inimesed, kes kunagi internetist kaupu tellinud või tihti internetimakseid teevad. LHV puhul pakutakse kliendile võimalust enda identiteedi tuvastamiseks pangalingi kaudu – ID-kaart, Smart-ID, mobiil-ID – ja SMSi kaudu tuvastust. “SMSi jaoks peab kliendil olema pangas seatud kindel number, mille kaudu ta tuvastust teha soovib. Ainult kontaktnumbrist ei piisa,” selgitas Kassuk.
“Kõik see on tingitud sellest, et direktiivi jõustumisega pandi kaupmeestele kohustus tehingute puhul isikute tuvastamist nõuda. Varem oli see kaupmeeste jaoks valikuline,” sõnas ta ning lisas, et siiski on kaupmeestel võimalus teatud erandeid teha.
Näiteks ei küsita kliendilt igakordselt enda identiteeti tuvastamist tellimuspõhiste maksete puhul, kus samale kaupmehele makstakse pidevalt samasid summasid. Tulevikus saab kauupmeeste puhul lähtuda ka nn riskipõhise tuvastamise võimalusest ehk autentimist nõutakse juhul kui süsteem tuvastab, et tehingu risk on võrdlemisi suur.
Viipemaksed ei ole enam nii muretud
Teine muudatus puudutab Kassuki sõnul viipemakseid. Nimelt nõuab direktiiv nüüd kõikidelt pankadelt, et viipemaksetega teatud maksete hulga või summa järel PIN-koodi küsitakse. Mitmetel teistel Eesti pankadel oli säärane lahendus juba varemgi käsil, kuid nüüd muutub see kohustuslikuks ja ka LHV kliendid, kes viipemakseid harrastavad, peavad hakkama aeg-ajalt PIN-koodi sisestama.
“Sisuliselt võib mõelda, et nüüd peab ennast natuke rohkem tuvastama. Ka hetkedel, kus LHV kliendina seda varem pole harjunud tegema,” sõnas ta. “LHVs töötame siiski selle kallal, et kõik direktiivi nõuded oleksid täidetud kliendi vaates võimalikult mugavalt.”
Kuigi seadusemuudatus on juba tehniliselt kehtiv, ei ole paljud Euroopa Liidu liikmesriigid muudatusteks veel täna valmis ning on nõudnud süsteemide uuendamiseks ka ajapikendust. “Tegelikult on kogu Euroopa öelnud, et muudatusteks ei olda täielikult valmis,” ütles Kassuk, andes mõista, et muudatused jõuavad tavalise tarbijani järk-järgult mõne aja jooksul.
LHV blogi, kus räägitakse majandusest ja investeerimisest panga pilgu läbi.