LHV blogi

Must reede: kuidas tunda ära e-poodi või reklaami, mis sind tüssata üritab?

Juba selle nädala reedel antakse avapauk praktiliselt jõululaupäevani ulatuvale ostuhullusele. Kogu hooaja suursündmuseks on muidugi must reede, mis on tänavu novembrikuu 29. päevale langenud.

Lisaks füüsilistele kauplustele leiab allahindlusi muidugi ka internetist. Kuna just sel perioodil kasvab hüppeliselt ka pangakaardipettuste ja võltskaupmeeste arv, tasuks internetist kaupa ostes eriti tähelepanelik olla.

Uuri kaupmehe tausta

Enne mistahes veebisaidile oma pangakaardi andmete usaldamist tasuks veenduda, et tegu on ikka ausa ja usaldusväärse kaupmehega. Esimene ohumärk on näiteks see, kui veebileht ei ole otsingumootori kaudu kergesti leitav, kuigi ainult sellest näitajast lähtuda ei tohiks.

Korraliku veebilehe tunnuste hulka kuulub üldiselt selge ja arusaadav nimi, ülevaade ettevõttest koos kontaktandmetega ning e-poodide puhul mõistagi põhjalik loetelu kehtivatest tingimustest ja ostja õigustest. Kahtluste korral võib otsingumootorist läbi lasta ka firma kontaktandmed.

Liiga häid pakkumisi ei ole olemas

Ostukampaaniate käigus kohtab internetis ja mujal meediaruumis rohkelt erinevaid sooduspakkumisi kajastavaid reklaame. Sarnaselt võltskaupmeeste arvukuse kasvuga tuleb sellel perioodil ette ka tavapärasest rohkem võltspakkumisi ja libareklaame, mille eesmärgiks on lihtsalt inimeste pangakaartide andmed varastada või muul moel inimesi alt tõmmata.

Petuskeemid jagunevad mitmeks, alates tasuta kauba äraandmisest (maksma pead vaid postikulu eest!) kuni lihtlabaste krediitkaardi andmeid varastavate veebilehtedeni, kuhu inimesed läbi reklaambännerite või petukirjade satuvad.

Kui ausate kaupmeeste juures kaitsevad sind tarbija õigused, siis petturite puhul ei tasuks oma õiguste peale lootma jääda. Tehingu vaidlustamiseks peab kaupmees jätma sulle kauba saatmata või jätma tagastamata raha tagasi saadetud ebasobiva kauba eest. Selleks, et pank saaks sind petutehingu korral aidata, peaksid sul olema esitada andmed kaupmehe ja sooritatud ostu kohta.

Sotsiaalmeedia suhtes tuleks eriti tähelepanelik olla

Üha enam kaupmehi ja reklaame on kolinud sotsiaalmeediasse, kus on võimalik inimestele veelgi enam isikupärastatud sõnumeid saata ja kus petturite ning seaduslike tegijate vahel on tihti keerulisem vahet teha kui mõne veebilehe puhul.

Eriti valvas peaks olema mistahes linkide või reklaamidega, mis sind sotsiaalmeediaplatvormilt kolmandatele veebilehtedele saadavad. Tihti ei pruugi inimene tähelegi panna, et on ühe Facebooki bänneri kaudu juba kolmandale veebilehele sattunud. Suure tõenäosusega on sääraste veebilehtede eesmärgiks mitte klientide kaupmeheni toomine, vaid kõige tavalisem pettus.

Osta targalt, maga rahulikult!

Märksõnad: , , ,

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.