Võrreldes 2023. aastaga näitas Eesti autoturg 2024. aasta esimeses pooles tugevat langustrendi, mis jätkus kuni septembrini. Kui oktoobris ja novembris käis autoturul tihe rebimine, siis kas ja kuidas võiks toimuda üleminek algavale 2025. aastale, räägib Luminori liisingu juht Kristel Karjus.
Torm on endiselt käimas
Kristel Karjuse sõnul toimus drastiline muutus oktoobris, kui pikalt kestnud vaikusele järgnes torm ehk hüppeline tõus müüginumbrites. “Kuigi automaksust on juba pikalt räägitud, jõudis sõnum inimestele päriselt kohale oktoobris, mil asuti kiires tempos uusi autosid tellima. Seetõttu on oktoober ja november olnud väga suurte müüginumbritega kuud: novembris ületati mullune tulemus lausa 80% võrra,” sõnas ta.
Kuigi hübriidautod on olnud eestlaste seas populaarne valik, moodustades umbes poole uutest registreeritud sõidukitest, siis kuluka registreerimistasu vältimise valguses on oktoobris ja novembris läinud rohkem kaubaks just võimsa bensiini- või diiselmootoriga sõidukid, mille registreerimise eest tuleks juba alates 1. jaanuarist 2025 välja käia 8000 ja rohkemgi eurot.
“Kindlasti on hübriidauto majanduslikult mõistlikum valik, mille poole pilk pöörata,” ütles Karjus. Küll aga pole hübriidautode müügiedu tuules populaarsemaks muutunud elektriautod. Sellel on mitu põhjust.
“Elektriautod on eestlaste jaoks siiski veel veidi võõras valik, mis tähendab ka harjumuste ümberkujundamist, muutust elukorralduses ja põhjalikumat läbimõtlemist. Seega on mõistetav, miks teeb eestlane sageli valiku just hübriid-, mitte elektriauto kasuks.”
Automaks kättesaadavust ei mõjuta
Ent kuidas hakkab automaks mõjutama liisingu kättesaadavust? Kristel Karjuse sõnul ei oma uue maksu lisandumine potentsiaalsete liisinguvõtjate maksevõimekusele kuigi suurt mõju, sest tavapärase keskklassi sõiduki puhul pole registreerimistasu kuigi suur.
“Automaksu lisandumine ei tohiks väga suurt survet tekitada, seda enam et seda on võimalik liisinguga finantseerida. Samuti toetavad seda ka juba võrdlemisi madalale langenud intressid ja jõudsalt allapoole liikuv euribor,” kommenteeris Luminori liisingu juht.
Kuivõrd 1. jaanuarist jõustuv automaks võib esimesel poolaastal turu aktiivsuse madalamal tasemel hoida, ei tähenda see, et aasta lõpule iseloomulik torm taas vaikusega asenduks. “Lähikuudel võime näha müügikampaaniaid, mis on seotud just registreerimistasuga. Samuti leidub inimesi, kes soovivad aasta võrra uuemat sõidukit osta ning on seetõttu valmis uue auto soetamise ja registreerimisega ootama,” ütles Karjus lõpetuseks.