Ekspert olukorrast autoturul: kaks põhitrendi on viimastel kuudel veelgi süvenenud

Põhitrendid, mida võis märgata juba mõni aeg tagasi, on Soodla sõnul viimase paari kuu jooksul veelgi süvenenud.Foto: Shutterstock

Luminor Liisingu juhi Andrus Soodla sõnul on autoturul käimas fundamentaalsed muutused. Trendid, mis said alguse mõni aeg tagasi, on viimastel kuudel veelgi rohkem kanda kinnitanud. Ent mida need endaga kaasa toovad?

Probleemid jätkuvad, autotootjad suunavad energiat ümber

Põhitrendid, mida võis märgata juba mõni aeg tagasi, on Soodla sõnul viimase paari kuu jooksul veelgi süvenenud. “Uute autode puhul eksisteerivad endiselt tarneraskused, kus autotootjad ei suuda nii palju masinaid toota, kui tarbija tegelikult sooviks,” rääkis ta.

Seda dikteerivad Soodla sõnul nii toormepuudus, pikalt kestnud kiibikriis kui ka probleemid logistikaahelate katkemisega.

Teiseks megatrendiks on tema hinnangul autode jätkuv hinnatõus. “Kuna tõusnud on nii materjalide hinnad kui ka tarbijapoolne nõudlus, on see tekitanud olukorra, kus autotootjad on otsustanud toota rohkem neid autosid, mille marginaal on kõige suurem,” ütles Soodla.

Seega toodetakse hetkel rohkem premium-klassi luksusautosid. “Statistika kinnitab ka seda, et autotootjate võimekus on suunatud elektriautode peale. Seega on tarbijale hetkel rohkem kättesaadavad nii premium-klassi kui ka massturule loodud elektriautod. Samuti võib soetada diiselmootoriga luksusauto, aga kui soov on osta diiselmootoriga massturule mõeldud auto, siis selliseid masinaid napib ja neid on väga raske saada,” kirjeldas ta.

Märgata võib ka uue trendi algamist

Tasapisi võib märgata ka kolmanda trendi algust: maanteeameti andmed kinnitavad, et teises kvartalis müüdi 1351 võrra ehk 18,6% vähem uusi sõiduautosid kui mullu samal ajal. See on Soodla hinnangul tingitud vähenenud pakkumisest, mitte langenud nõudlusest.

“Praegu on esimesed signaalid selle kohta, kus just tarnijad ütlevad, et uued autod on nende jaoks liiga kallid,” ütles Luminor Liisingu juht. Tarneraskuste probleem on aga Soodla sõnul tasapisi lahenemas, kuna sellega tegeletakse aktiivselt ning erinevad osapooled on järjest rohkem olukorraga juba kohanemas.

Samal ajal hakkab aga esile kerkima uus probleem. “Kuivõrd autode hinnatõus on olnud märkimisväärne, võib hakata vähenema ka nõudlus, kuna inimesed ei saa enam nii kalleid autosid endale lubada,” rääkis Soodla.

Mõistagi on selles olukorras oma roll mängida ka tarbijaid kimbutaval inflatsioonil, mis on igapäevakulusid kergitanud ning tõotab külmaperioodi saabudes veelgi suuremaks probleemiks muutuda. “Võib juhtuda, et sügisel on meil oluliselt väiksem nõudlus uute autode järele, ehkki hetkel on seda veel väga raske ennustada,” nentis ta.

Seega pole vähetõenäoline, et paari kuu pärast tekib olukord, kus nõudlus on oluliselt väiksem, aga kuivõrd tehaste pakkumine siia regiooni ei ole oluliselt suurenenud ning hinnad pole langenud, ei suru nõudluse vähenemine hindu alla. “Selline ootus hetkel autoturgu vaadates kindlasti on,” kommenteeris Luminor Liisingu juht.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.