Luminori blogi

Kuidas valida aktsiainvesteeringut?

Aktsiaostu otsuseid tehes ei tasu vaadata vaid ettevõtte ajalugu.Shutterstock

Luminori pensionide riskijuht Anton Skvortsov jagab väikeinvestoritele nõuandeid, mille alusel valida aktsiaid oma portfelli.

See, milliste ettevõtete aktsiaid osta, sõltub ka sellest, kas tegu on päris esimesi samme tegeva investoriga või juba mõnevõrra edasijõudnumaga, kellel ka suurem summa kasutada. „Kui tegu on väikese summaga alustava investoriga, siis soovitan vaadata selliste ettevõtete poole, mis on inimesele hästi tuttavad, mille tooteid või teenuseid ta ka ise sageli kasutab,“ ütles Skvortsov. 

Näiteks kui alustaval investoril on mõne tuntud tootja nutitelefon või automark või kasutab ta mõnda populaarset kaugtööplatvormi, siis miks mitte osta ka selle ettevõtte aktsaid. „Kui summa väike ja saad valida esialgu võibolla vaid ühe aktsia, siis see on kõige lihtsam viis alustamiseks,“ rääkis Skvortsov.

Ta tõi näiteks, et USAs alustatakse lapsele portfelli kokkupanemist tihti nendest ettevõtetest, mis on lapsele tuttavad, näiteks Coca-Cola või Disney. Sel kombel saab lapses tekitada huvi investeerimise vastu, kui alustada millestki, mis on talle tuttav ja seostub millegi toredaga.

Kui aga inimesel on juba tekkinud veidi rohkem kogemust ja vahendeid, siis tasub enne aktsiaoste mõelda juba põhjalikuma ning täpsema analüüsi peale. „Sellisel juhul tuleb arvestada, et portfell peaks olema juba piisavalt hästi hajutatud ja selle üldine riskitase vastaks inimese eesmärkidele ja riskitaluvusele,“ ütles Skvortsov. 

Samas tuleb arvestada ka sellega, et korralikult hajutatud portfell, kus on palju erinevate ettevõtete aktsiaid, nõuab ka rohkem aega ja tähelepanu, sest tuleb jälgida, mis kõigi nende ettevõtetega toimub. Üldjuhul loetakse, et portfell on hästi hajutatud, kui see koosneb ligikaudu 20 ettevõtte aktsiast.

Võib ka kümme aktsiat sobida, aga siis tuleks kindlasti vaadata, et need aktsiad oleksid erinevatest sektoritest,“ märkis Skvortsov, samas rõhutades, et mida vähem on portfellis aktsiaid, seda suurem on ühe ettevõtte risk.

Kui juhtub midagi ootamatut ning ühe ettevõte aktsiahind kukub näiteks 50%, siis viiest aktsiast koosneva portfelli puhul tähendab see 10%-list kogu portfelli väärtuse langust. 20-st aktsiast koosneva portfelli puhul tähendaks sama sündmus vaid 2,5%-list väärtuse langust.

Oskus vaadata tulevikku annab eelise

Muidugi vaadates viimaste aastate parimate aktsiate ajaloolist tootlust, nagu Tesla, Netflix, Amazon, Apple, võib tekkida tunne, et kahest-kolmest sellisest aktsiast koosnev portfell pakub kõige suuremat potentsiaali. Kuigi õigesti valitud aktsiate puhul võib selline portfell tõepoolest pakkuda väga korralikku tootluse potentsiaali, siis ebaõnnestumise risk on sellise strateegia puhul ülikõrge. 

Esiteks, tulevikuvõitjate leidmine on väga keeruline, sest vaid väga väike protsent kõigist aktsiatest pakub sellist erakorralist tootlust nagu eelmainitud ettevõtted. Tuleb ka meeles pidada, et kõrge minevikutootlus ei tähenda kindlasti samasugust tootlust tulevikus.

Teiseks, isegi kui läheb väga hästi ja tehakse õigeid valikuid, ei pruugi investor taluda hinnakõikumisi. Näiteks need samad Tesla, Netflixi ja Amazoni aktsiad, mis on viimase aasta jooksul suurt tootlust näidanud, on ka kõik kõvasti kõikunud. Olid hetked, kus nende aktsiate hinnad olid rohkem kui 70% oma eelmisest tipust allpool.

Kas investoril oleks sellist portfelli langust nähes piisavalt kannatust ja usku, et aktsia on endiselt hea potentsiaaliga ja seda peaks edasi hoidma? „Ei tohi minna väga ahneks ja kogu raha eest vaid ühte populaarset kasvuaktsiat osta,“ hoiatas Skvortsov. Sellisel juhul on suur tõenäosus, et investor murdub ühel hetkel ja müüb volatiilse aktsia kahjumiga maha.

Aktsiaostu otsuseid tehes ei tasu vaadata vaid ettevõtte ajalugu. Tegelikult on investeerimisel võitjad need, kes suudavad ette näha seda, mis mingi ettevõtte või sektoriga juhtuma hakkab. „Aktsia minevikku on lihtne vaadata igast finantsportaalist, aga sealt paistev võib olla vale alus investeerimisotsuse tegemiseks,“ nentis Skvortsov. „Kui mõni aktsia on kõvasti kasvanud, siis ta võib tunduda küll hea teenimisvõimalusena, aga tegelikult võib suur osa tõusust ollagi juba toimunud.“

Suuresti määrab aktsia liikumist ettevõtte kasumi kasv ning kui mõni aktsia muutub eriti populaarseks ja hind tõuseb väga kõrgele, siis võib olla ka tulevane kasumi kasv juba sellesse hinda sisse kirjutatud, mis tähendab, et ka edasised head tulemused aktsiahinda enam väga palju ei kergita. Tuleb alati aru saada, mis ootused on aktsiahinna sisse juba arvestatud. „Mida kallim on aktsia, seda rohkem positiivseid ootusi on juba hinna sisse arvestatud ja seda suurem on pettumuse ja kukkumise risk, kui tegelikkus jääb kõrgetele ootustele alla,“ ütles Skvortsov. 

Ükski ettevõte ei kasva igavesti

Üks hea näitaja, mida vaadata, ongi aktsia hinna ja kasumi suhe. Seda ei pea ühegi ettevõtte kohta ise arvutama, vaid seda infot leiab lihtsa vaevaga finantsportaalidest.

Kui hinna ja kasumi suhe on näiteks 25, siis tähendab see, et ettevõte peaks hetkeseisuga 25 aastat kasumit teenima, et aktsia hind tagasi teenida. Hinna kasumi suhtarvu (P/E) puhul ei ole konkreetset numbrit, mida sihtida.

Üks võimalus on võrrelda sarnaste aktsiate P/E-d omavahel, mida suurem on number, seda kallim on aktsia. Tuleb aga meeles pidada, et P/E suhtarv arvestab ka tuleviku kasumi kasvuga ning võib olla kõrgem just selle pärast, et sellel ettevõttel on oodata väga kiiret kasumi kasvu.

„Aga ajalooliselt on alati nii, et esialgne kiire kasv aeglustub ühel hetkel. Millal see hetk saabub, see on iseküsimus. Aga ettevõtte kasum ei saa 20 aastat järjest kasvada 60-70% aastas,“ rääkis Skvortsov ja lisas, et selle tõttu peab alati mõtlema, kui tõenäoline on kasumi kasvu prognoosi realiseerumine.

Oluline komponent kasumiväljavaateid hinnates on ka sektoris toimuv. Näiteks ülipopulaarse Tesla puhul on see turg, kuhu ta oma tooteid teeb, kindlasti kasvav. Samas võib sellel turul eeldada korralikku konkurentsi, sest ka teised autotootjad tulevad oma elektrimudelitega välja. Ka konkurentsieelis ja innovaatilisus on olulised aspektid ettevõtte kasvuväljavaadete hindamisel. 

Skvortsov nentis, et loomulikult nõuab selliste analüüside tegemine nii teadmisi kui aega. Tihti on siiski lihtsam ja tulemuslikkum pöörduda investeerimispetsialisti poole, kes aitab portfelli koostada ja jälgida. Teine hea võimalus on kasutada fonde ja ETF’e (börsil kaubeldavad fondid), mis lihtsustavad oluliselt hajutatud portfelli kokku panemise ülesannet.

Artikkel on informatiivse eesmärgiga, kajastab autori isiklikke seisukohti ning ei ole mõeldud investeerimisanalüüsina ega soovitusena müüa või osta konkreetseid väärtpabereid ja finantsinstrumente.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.