Luminor: uus aasta algab ettevõtetele väljakutsetega

Luminori äripanganduse juht Marjan Savtšenko.Allikas: Luminor

Järgmisel aastal jõustuvad mitmed olulised maksumuudatused, mis puudutavad laialdaselt Eesti ettevõtjaid ja nende majanduslikku toimetulekut. Luminori äripanganduse juht Marjan Savtšenko rõhutab, et uute maksumäärade valguses peaksid ettevõtted analüüsima erinevaid tulevikustsenaariume ja planeerima oma tegevusi vastavalt muutuvatele tingimustele, et investeeringud tulevikus ka päriselt ära tasuksid.

1. jaanuarist tõusevad Eestis mitmed maksud, mis mõjutavad nii füüsilisi kui ka juriidilisi isikuid. Tulumaksumäär tõuseb seniselt 20%-lt 22%-le ning ettevõtete kasumilt makstav tulumaks 22%-ni. Käibemaks suureneb kahe protsendipunkti võrra ja jõuab 24%-ni. Samuti tõuseb krediidiasutuste tulumaksu avansiline makse määr 18%-le. Lisaks kaotatakse senine soodsam dividendide maksustamine, mistõttu maksustatakse dividendid edaspidi kõrgema, 22%-se määraga.

Kuigi Luminori prognoosi põhjal võiks uuel aastal meie majandus kasvada ligi 1%, siis Savtšenko sõnul tuleb arvestada ka maksutõusude mõjuga hinnakasvule ning olla valmis erinevateks muutujateks. Maksumuudatuste ja inflatsiooni taustal soovitab ta ettevõtetel põhjalikult ettevalmistusi teha. „Ettevõtted peaksid läbi mängima mitu erinevat stsenaariumi ning mõtlema, millist mõju need eelarvele ja käekäigule omavad. Oluline on arvestada nii positiivsete arengutega, näiteks mõõduka majanduskasvuga, kui ka keerulisemate stsenaariumitega, kus majandus ja ärimahud võivad langeda.“

Samuti soovitab ekspert pöörata tähelepanu uutele võimalustele ja leiab, et Eesti ettevõtted peaksid välja murdma oma allhankija staatusest. „Allhankijatel tuleks järjest rohkem liikuda lõpptoodete arendamise suunas. Eestis toodetud kaupade kvaliteet on rahvusvaheliselt tunnustatud, mistõttu tuleks keskenduda uute turgude leidmisele ja oma toodete väärtusahela tõstmisele,“ sõnas Savtšenko.

Käibemaksumäärade muudatused puudutavad majutusteenuseid ja ajakirjandusväljaandeid. Majutusasutustele rakendub varasema 9% asemel uus käibemaksumäär 13% ning ajakirjandusväljaannete käibemaks tõuseb 5% pealt 9%-le. Savtšenko sõnul on maksumuudatuste mõju majutussektorile märkimisväärne, kuna tarbijatele muutub ööbimine ja hommikusöögi nautimine veelgi kallimaks. 

„Kõrgemate hindadega kliente juurde ei meelita ning juba niigi keeruline olukord muutub halvemaks. Konkurentsieelis, mida Eesti majutusasutused varem pakkusid soodsamate hindade näol, kahaneb. See võib kaasa tuua välisturistide arvu vähenemise ja seda eriti olukorras, kus hinnad on juba võrreldavad teiste riikidega,“ selgitas äripanganduse juht.

Turism on Eesti majanduse oluline osa, kuid maksumuudatused seavad valdkonna keerulisse olukorda. Siiski võib 2025. aasta osutuda prognoositust paremaks ning eksperdi sõnul toetavad meie majandust ka teiste riikide otsused. „Kui Soome ja Rootsi saavad oma majanduse käima, hakkab see positiivselt mõjutama ka teisi, sealhulgas Eestit. Kuna Eesti on soomlaste seas populaarne sihtkoht ning teenuste kvaliteet kõrge, võib Soome majanduse parem seis mõjuda positiivselt ka turismisektorile,“ tõi Marjan Savtšenko näite.

Alates 1. juulist 2025 tõuseb käibemaks 22%-lt 24%-le. See kindlasti vähendab tarbimist Eestis. 

Lisaks on veel üks oluline tegur euribori langus. „Kui inflatsioon stabiliseerub ja laenutingimused paranevad, võib see avada ukse uutele investeeringutele. Rohkem kättesaadavaid vahendeid võimaldab ettevõtetel panustada energiatõhusatesse lahendustesse, keskkonnasõbralike seadmete soetamisse ning oma brändi kasvatamisse.“

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.