Uuring: ettevõtete ootused müügile on pigem positiivsed 

Tänavu I kvartalis hindas 46% Eesti ettevõtete juhtidest oma ettevõtte tulemusi mulluse sama ajaga võrreldes positiivseks.Foto: Shutterstock

Hoolimata keerulisest majanduskeskkonnast, prognoosib suurem osa Eesti ettevõtetest tänavuseks aastaks mullusega võrreldes stabiilseid või lausa suuremaid müügimahte, selgus Luminori tellitud uuringust. 

Luminori tellimusel Norstati poolt Balti riikides läbiviidud uuring näitas, et tänavu I kvartalis hindas 46% Eesti ettevõtete juhtidest oma ettevõtte tulemusi mulluse sama ajaga võrreldes positiivseks. Lausa 62% ettevõtetest prognoosivad tänavuseks aastaks suuremaid või stabiilseid müügimahte. 

Luminori Eesti äripanganduse juhi Marjan Savtšenko sõnul on uuringu tulemustest näha, et keerulised ajad olid ettevõtjate jaoks käes juba enne Ukraina konflikti algust ning ilmselt ollakse olukorraga juba mõnevõrra kohanenud. Balti riikide võrdluses on seni kõige vähem näinud Ukrainasse sissetungi mõju oma ettevõttele eestlased. Neist 43% usub, et see ei ole nende ettevõtet mõjutanud, samas kui Läti ettevõtete juhtidest ei näe sissetungi mõju 34%. Leedus pole aga 37% ettevõtete juhtidest mõju tajunud.  

„Ukrainas toimuv mõjutab majandust nii otseselt kui kaudselt, samas olid ettevõtete jaoks erinevad probleemid olemas juba pandeemia ajal,” selgitas Luminori Eesti äripanganduse juhi Marjan Savtšenko. „Samas on hea see, et ettevõtted pole oma ootustes edasiste arengute suhtes sugugi pessimistlikud, vaid pigem nähakse kas mõningast kasvu või vähemalt äritegevuse senise taseme säilimist. Kindlust lisab seegi, et pangad jätkavad ettevõtjate toetamist, pakkudes erinevaid finantsvõimalusi äritegevuse laiendamiseks.“ 

Uuringus osalenute jaoks määravad nende ettevõtete edukuse peamiselt makromajanduslikud tegurid. Nii näeb 52% Eestis vastanutest majanduslikku stabiilsust kõige suurema oma ettevõtte mõjutajana. Olulised on ka vajaliku tööjõu tagamine (29%) ja stabiilsed tarneahelad (27%). 

Balti riikides kokku plaanib neljandik väikese ja keskmise suurusega ettevõtete juhte tänavu ettevõtte laienemist, viidates peamiste valdkondadena, kus plaanitakse äritegevust laiendada, müügimahu suurendamist (61%) ning uute kaupade ja teenuste laiendamist (38%).  

Peamisteks põhjusteks, miks ei plaanita oma äritegevust lähiaastate perspektiivis laiendada, tuuakse energiahindu (59%) ja inflatsiooni (55%). Oma ettevõtte edule peavad määravaks Ukraina konflikti mõju 35% ja üldist geopoliitilist olukorda Balti riikides 30% vastanutest.   

Uuringufirma Norstat poolt läbiviidud uuringule vastas Eestis 250 ettevõtte mõnel juhipositsioonil olevat inimest. Üle poole vastanutest esindas kuni üheksa töötajaga väikefirmat ning viiendik üle 50 töötajaga keskmist ettevõtet. 

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.