Selveri blogi

Kaubanduse tulevik: kas varsti ongi nii, et poes on vaid üks tavaline kassa ja kõik muu on iseteenindus?

Foto: Scanpix/Järva Teataja/Dmitri Kotjuh.

Iseteeninduskassad on märkimisväärselt muutnud seda, kuidas inimesed poes käivad. Pikki kassajärjekordi võib küll vahel veel kohata, kuid enamasti on need vaid hetkelised ning tipptunni ajal poes käies ei tule enam vähemalt poole tunniga arvestada – seda kõike tänu iseteeninduskassadele.

Tulevikus piiksutame kõik ise läbi?

Maailmas on juba täna poode, kus 100% kassadest on iseteeninduskassad ja traditsioonilisi kassapidajaid pole ühtegi. Sellise tulevikuni jõudmiseks, kui me sinna suurte jaepoodide tasemel üldse jõuame, kulub veel tublisti aega. Selveri arendusdirektori Agi Metsandi sõnul ei kao kõik “traditsioonilised” kassad kindlasti ära.

Pigem keskendutakse hetkel kauplustes iseteeninduskassade arvu suurendamisele ning kõikidesse kauplustesse selliste süsteemide paigaldamist. “Eesmärk on kindlasti see, et üle keti SelveEkspress kasutusele võtta – et selle aasta lõpuks oleks kõikides meie kauplustes iseteeninduskassad,” ütles Metsandi.

“Tegelikult on juba täna kauplusi, kus iseteeninduse osakaal on suurem kui tavakassade osakaal, see on hetkel meie fookus,” sõnas ta. “Samuti püütakse iseteeninduslahendusi järjest paremaks teha,” ütles Metsandi ning lisas, et kui iseteeninduskassade osakaal suureneb, peab kaupmees pöörama rohkem rõhku ka turvameetmetele, et poevarastel näpud liialt sügelema ei hakkaks.

Iseteeninduskassa ei võta kassapidajal tööd käest, vaid teeb ta elu hoopis lihtsamaks

Järgmise paari aasta eesmärkidest rääkides selgitas Metsandi, et kuigi SelveEkspress on enamjaolt klientide poolt omaks võetud, leidub siiski kauplusi, kus seda veel kuigi palju ei kasutata. “On kauplusi, kus see on väga hästi omaks võetud, aga on kauplusi, kus on veel palju arenguruumi. Need on nö lähiaastate vaates eesmärgid,” selgitas Metsandi.

Automatiseerimisest rääkides on iseteeninduskassad paljude inimeste jaoks üheks lihtsaimaks näiteks sellest, kuidas “robot” võtab inimesel töö käest. Metsandi sõnul eksisteerib siin aga teatud valearusaam: justkui tähendaks iseteeninduskassade kasutamine seda, et kassapidajal võetakse töö käest.

“Inimesed ei kaota tööd, vaid tegelikult teenindajaid on meil ikka vaja, kes kliente abistavad ja teenindavad,” sõnas ta. “Nad saavad tunduvalt rutiinivabamad tööd, sest kassapidaja töö on ju tegelikult väga rutiinne töö. Ja teisipidi – ka SelveEkspressi alas on teenindajat vaja, kes abistab ja aitab,” selgitas ta ja lisas, et tööturul, kus tööjõudu on vähe, tulebki kauplustel protsesse automatiseerida ja tööjõudu võimalikult otstarbekalt ära kasutada.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.