Selveri blogi

Kiire ja tervislik: miks on smuutid nii populaarsed ja kuidas neid kodus teha?

Foto: Shutterstock

Smuutid on maitsvad, sisaldavad rohkelt vitamiine ja mineraale ning seepärast võiksid need olla osa iga inimese menüüst. Suvel on värskete puuviljade ja marjade valik lai ning igaüks leiab endale meelepärase retsepti, sest smuutisid võib valmistada pea kõigest.

Selveri toidukaupade ostujuht Liisi Leitsmann räägib smuutides leiduvate puu- ja juurviljade kasulikust mõjust ning õpetab, kuidas valmistada üks hea smuuti. 

Mida on ühe hea smuuti valmistamiseks tarvis?

Smuutit on võimalik teha kõigest – värsketest viljadest, külmutatud viljadest, marjadest, köögiviljadest või salatilehtedest. Koostisosadega ei ole võimalik eksida ning lähtuda tuleb vaid enda maitse-eelistustest ja lemmik viljadest või marjadest.

Lisaks puuviljadele ja marjadele võib smuutisse lisada seemneid, pähkleid, maapähklivõid, kaneeli või muud head ja meelepärast. Smuuti toiteväärtuse tõstmiseks võib kasutada ka valgupulbreid või teravilju nagu kaerahelbed või kamajahu. 

Tervislik “kiirtoit”

Smuutide valmistamine on imelihtne ning enamasti ei tule komponente isegi koorida, vaid võib pärast pesemist otse blenderisse kummutada. Koostisosade purustamine võtab vaid mõne minuti ning seetõttu võib smuutisid nimetada tervislikuks “kiirtoiduks”. 

Toiteväärtuse tõttu sobib see hommikusöögiks, aga ka maitsvaks vahepalaks, mida on mugav tööle või kooli kaasa võtta. 

Maitsev vitamiinipomm

Värsked smuutid sisaldavad hulgaliselt organismile vajalikke toitaineid, vitamiine, mineraale ja oluliselt vähem suhkruid, kui näiteks tavalised mahlad. Puuviljades ja köögiviljades leiduvad antioksüdandid aitavad ennetada mitmeid kroonilisi haiguseid ning aeglustada vananemisega seotud protsesse. Seda tänu antioksüdantide võimele siduda endaga vabu radikaale ja mürkaineid, mis võivad organismis tekitada DNA kahjustusi ning viia vähi tekkimiseni.

Marjades ja puu- ja juurviljades leiduvad vitamiinid ja mineraalid nagu raud, B-vitamiinid ja magneesium tagavad parema une ning aitavad leevendada unehäireid. Antioksüdandid, vitamiinid ja mineraalid aitavad kehal võidelda haigustekitajatega ning tugevdavad immuunsüsteemi vastupanuvõimet. 

Tänu kõrgele toitainete sisaldusele vähendavad smuutid erinevaid isusid, sealhulgas magusaisu. Seetõttu on smuutid hea viis vältida ülesöömist ning säilitada normaalkaalu. Samuti annavad smuutides leidvad B-vitamiinid, aminohapped ja D-vitamiin kehale ja ajule päevaks energiat ning tõrjuvad väsimust. Antioksüdandid parandavad aju tööd ning aeglustavad vananemisega seotud allakäiku. 

Häid ideid

Üks hea smuuti võiks sisaldada puuvilja, marju, rohelisi lehti ja soovi korral ka mõnda köögivilja. Lisandiks sobivad hästi piim, jogurt, taimsed joogid nagu kookospiim ja mandlipiim või erinevad mahlad. 

Peale võib raputada kakaopulbrit, kaneeli, kardemoni, linaseemnejahu, chia seemneid või erinevaid pähkleid, mis pakatavad samuti toitainetest ja mineraalidest. 

Minu lemmik smuuti on imelihtne – see koosneb maasikatest, basiilikulehtedest ja õunamahlast.

Märksõnad: , ,
Oled sa DigiPRO või Geenius? Vali sobiv tellimus siit.

Üleskutse

Aita meil podcaste teha ja saa kingituseks Geeniuse kraami

Toetan Autotundi Toetan Restarti Kuulan saateid

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.