Kuidas otsustatakse toidupoes, millisel kohal riiulis mingi asi täpselt on?

Foto: Jürg Samel.

Kellegi jaoks ei ole uudis, et toidupoed järgivad kaupade ja riiulite paigutamisel kindlaid põhimõtteid. Erinevates kauplustes sõltub riiulite ja kaupade paigutus mõistagi ka hoone eripäradest ning erinevate jaekettide kaubapaigutuse põhimõtted võivad küll erineda, kuid ühest Selverist teise minnes ei pea hakkama poe “kaarti” uuesti pähe õppima.

Erinevad hooned, samad põhimõtted

Selveri arendusdirektori Agi Metsandi sõnul jälgitakse kaubakategooriate müügisaali paigutamisel võimalikult ühist kontseptsiooni. “See on oluline just kliendi jaoks, et ta leiaks erinevates Selverites käies oma tooted kiiresti üles,” sõnas ta. Samuti on Metsandi sõnul kaupluste müügisaalid küll tulenevalt hoonete ehituslikest iseärasustest erineva planeeringuga ja eri suurusega, kuid põhimõtted jäävad samaks.

“Esimesele positsioonile paigutatakse müügisaalis värsked kaubad – puu- ja köögiviljad  – edasi tulevad vastavalt kaupluse planeeringule kas külmapinnad – liha-, kalatooted, Selveri köök – või pakendatud toidukaubad – kuivained, hoidised jms – ning toidukaupade alal õpetavad joogid ning eraldatud alkoholi osakond,” selgitas ta.

Tööstuskaubad on võimalusel viidud kaupluse müügisaalis tahaplaanile või keskele ning ka seal järgitakse paigutusel sujuvat ja loogilist üleminekut ühelt kaubakategoorialt teisele. “Alustatud on enesehooldusega, keskele jäävad kodusisustuskaubad ning tööstuskaupade tsoon lõpeb kodukoristuse ja keemiakaupadega,” sõnas Metsandi.

Eesmärk on see, et kõik oleks kliendi jaoks loogiline

Kaupade riiulisse paigutamisel arvestatakse kategooriate loogilist paigutamist, et üksteise kõrval asuvad kaubad oleksid omavahel sobivad ja klientide jaoks võimalikult loogilised. Näiteks ei planeerita ühte käiguvahesse kunagi kokku maiustusi ja enesehooldust, sest nimetatud kaubad ei moodusta omavahel kooslust.

Planeerimisel arvestataksegi peamiselt klientide harjumuste ja vajadustega – eesmärgiks on ju see, et inimesed leiaksid asjad võimalikult kergelt ja kiiresti üles. “Tänapäevale iseloomulikus kiires elutempos toimub ka ostlemine kiiresti. Otsides ühte konkreetset toodet, mõtleb klient  juba järgmisele tootele, mida ta vajab,” ütles Metsandi ning lisas, et riiulitel paikneb kaup kategooriate ja brändide järgi. “Kokku on koondatud sama kategooria tooted, kategooria siseselt juba järgides brändi, hinda ja nii edasi.”

Kuigi kõik jaeketid lähtuvad oma kaubapaigutuses sarnastest põhimõtetest – loogika, sujuvus, lihtsus – võib piima- ja kuivainetelett kahe erineva jaeketi kauplustes paikneda täiesti erinevates kohtades. “Igal jaeketil on omad väljapaneku põhimõtted ning kaubavalikud, mis arvestavad nende klientide sooviga,” ütles Metsandi. “Selveri eesmärk on pakkuda klientidele võimalikult laia kaubavalikut tuginedes korrektsele ning loogilisele kaubapaigutusele.”

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.