Möödunud septembris läbi viidud uuringu kohaselt on just Selveri kauplustes suurim kodumaiste tavatoodete osakaal sortimendis (63%). Kodumaine toodang on Selveri jaoks olnud alati prioriteet, mistõttu ei ole tulemus sugugi üllatav.
“Eestimaise ketina oleme alati soovinud müüa tooteid, mis on toodetud ja pärit Eestist,” sõnas jaeketi ostudirektor Katrin Riisalu. Eesti tarbijad eelistavad selgelt eestimaiseid toiduaineid ja pigem on see trend ainult kasvamas.
“Kindlasti on see usaldusväärsem, kui tead toodete päritolu kohta. Toode on siinsamas lähedal toodetud, säilivusaeg on lühike, mis tekitab hea tunde ka toote värskuse kohta,” lisas ta. Sõltuvalt kauba sortimendist peavad kodumaised tooted konkureerima välismaiste toodete ja nende hindade vastu.
“Välismaiste toodete maht võib tervikpildis olla suurem ja seetõttu võib hinnaeelis olla tegelikult kodumaise kahjuks. Olemas on ka sellised tugevad tuntud brändid, kelle turundustegevus on väga aktiivne ja tänu sellele ostetakse ja märgatakse neid tooteid rohkem. Igas kategoorias ei saagi öelda, et Eesti tootjad on tugevad, kuid põhitoiduainete gruppides on see väga tuntav,” selgitas Riisalu.
Teatud toodete puhul eestlane naljalt välismaist kaupa ei vali
Riisalu sõnul usaldavad eestlased teatud kaubagruppides ainult kodumaiseid tooteid, isegi kui välismaine toode võib olla hinna poolest atraktiivsem. “Sellised kaubagrupid on näiteks või, piim, juust, kohupiim, jäätis ja liha,” sõnas ta.
See ei tähenda mõistagi, et nendes kaubagruppides üldse välismaiseid tooteid ei osteta, ent osakaalu vahe müügis on siiski väga suur. Selveris on ka enamus omamärgitoodetes Eestis kodumaisest toorainest valmistatud.
“Selver asub ainult Eestis ja seetõttu on meil ainuke võimalus osta tooteid kohalikult turult rohkem, saame ise otsustada milliseid tooteid oma klientidele pakume,” ütles Riisalu. Selveri lihalettidelt leiab ainult Eestis kasvatatud liha, mis võib küll tähendada veidi kallimaid hindu, kuid see-eest teavad kliendid, et saavad alati kodumaist liha.
Kallim on kodumaine kaup eeskätt väiketootjatel – näiteks juustu- ja piimatoodete valmistajad – kelle tootmismahud on väikesed ja sellest tulenevalt ka oma- ja müügihind kõrgem. Teisalt on Selveris esindatud ka suuremad kohalikud tootjad, kelle jaoks konkurentsivõimeliste hindade pakkumine ja mahtude tagamine ei ole probleemiks.
“Piimatoodetes, juustudes, vorstides ning leiva-saiatoodetes on kodumaise sortimendi osakaal üle 90%, mis on hea näitaja,” kinnitas ostudirektor.
Et väiketootja ei peaks ainult laadal või turul müümas käima
Selver võtab igal aastal ette mitmepäevase ringreisi ümber Eestimaad, et näha, mida kodumaistel väiketootjatel pakkuda on. “Oleme igal aastal külastanud Eesti väiketootjaid erinevates kategooriates ja eri paikades, et tutvuda nende tootmisprotsessidega, tootevalikuga ja leida võimalusi neid tooteid ka oma klientidele pakkuda,” selgitas Riisalu.
Eesmärgiks on tuua kodumaiste väiketootjate valikut rohkemate inimesteni, nii et kaupmehed ei peaks neid ainult laatadel või turgudel müümas. “Sageli on nii, et kui tootja on alles alustanud, ei ole tema tootmismahud sellised, et kõikides kauplustes müüa saaks,” ütles ta.
“Oleme selle sedasi lahendanud, et müüme mõne väiketootja valikut ainult tema tootmispiirkonna lähedal või siis nendes kauplustes, kus on rohkem ruumi neid tooteid välja tuua. Meie jaoks on oluline, et riiulil toode ka välja paistab, mitte ei jää kuhugi nurga taha.”