Selveri blogi

Maagiline viies kuupäev: kas ja kui palju eestlased kuu algul rohkem toidupoes käivad?

Foto: Scanpix/Pärnu Postimees/Urmas Luik.

Tõenäoliselt ei jääks ükski eestlane vastust võlgu, kui küsida talt, miks on iga kuu 5. kuupäev oluline. Just sel päeval laekuvad riigilt kõiksugu pensionid, toetused ja hüvitised ning loomulikult ka avaliku sektori töötajate palgad.

Tihtipeale võib sel päeval märgata pangaautomaatide juures pikemaid järjekordi, kuid kuidas on lood toidupoodide külastatavusega?

Kuu alguses kulutatakse kõige rohkem

“Viies kuupäev on maagiliselt üks kõrgema käibega müügipäevi Selveris,” kinnitas Selveri äriarvestuse juht Kristjan Anderson. Samas rõhutab ta, et läbimüük ei ole päris kordades kõrgem, nagu ekslikult võib arvata. “Kuu esimeses dekaadis on viies kuupäev, või kui see jääb nädalavahetusele, siis sellele eelnev tööpäev, on kindlasti üks suurima käibega päevi.”

Väikese nüansina toob Anderson välja lisaks viiendale kuupäevale ka kuu täiesti esimese päeva, mil avatakse uueks kuuks jällegi krediitkaardid ning mil osa inimestest ka palgad kätte saavad. “Kuu algul satub rohkem inimesi poodi ja ostetakse muidugi ka rohkem, igas mõttes,” selgitas ta.

Kuigi kaupmeestel on läbimüügi suurenemise puhul alati hea meel, nendib Anderson, et praeguse Eesti majanduse käekäigu juures on viienda kuupäeva fenomen isegi veidi murettekitav. “Mõnevõrra teeb murelikuks, kui vaadata statistikat, mille järgi ligi pooled eestlased ikkagi palgapäevast palgapäevani elavad,” rääkis ta.

“Kui see statistika kõrvale võtta, siis viienda kuupäeva käitumine justkui kinnitab seda. Iseasi, kas nii hea majanduskasvu juures toidupoed päris sellist mustrit nägema peaksid. Eeldaks võibolla pigem, et just elektroonika- ja moekaupade puhul ostetakse kuu algul rohkem. Aga et ka toidukaupmehed sellist mustrit näevad, see ei ole rõõmustav märk,” ütles ta.

Kuupäevade ümber ehitatakse ka sooduskampaaniad

Kui toidukaupu läheb enamasti vaja kogu kuu vältel, hoolimata kuupäevast, siis teiste valdkondade kaupmeeste jaoks tähendab kuu algus ja esimene pool kõige tihedamat ostlemist, mis kuu teises pooles järjest vaibuma hakkab. Andersoni sõnul suureneb kuu alguses läbimüük võrreldes kuu lõpuga kümme kuni viisteist protsenti, kuid mitte rohkem.

Kuna nähtavasti on inimeste rahakotid enim täis just kuu alguses, on kaupmehed juba ammu mõistnud, et tarbekas on ka igasugu sooduskampaaniad, öömüügid ja allahindlusperioodid planeerida just kuu esimesse poolde. “Stardipauk just sellise kuupäeva ümber on allahindluste puhul alati targem,” rääkis Anderson. “Me ei pea mõtlema, miks me näeme moenädalaid või tühjendusmüüke just kuu esimeses dekaadis. Kuu lõpupoole me võibolla näeme mõne kaupmehe päästeoperatsioone, mis tõenäoliselt enam soovitud tulemust ei too,” selgitas ta.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.