Selveri blogi

Mille järgi Selver väiksemate kaupluste tootevaliku üle otsustab?

Foto: Scanpix/PM/Konstantin Sednev.

Toidupoodi külastades on kliendi jaoks oluline, et kõik vajalik oleks poes kergesti kättesaadav ja olemas. Enamasti on sama jaeketi külastajatel tekkinud juba teatud eelistused ning poodi minnes teatakse, et kindlad tooted on seal igapäevaselt olemas.

Selveri kaupluste tootevalik sõltub lisaks klientide eelistustele ka kaupluse suurusest, kuna väiksemasse kauplusesse pole lihtsalt võimalik kõiki tooteid ära mahutada. Kuidas ja mille järgi otsustatakse, millised kaubad väiksematesse kauplustesse müügile võtta?

Iga kaupluse jaoks on kindel plaan

Selveri ostudirektor Katrin Riisalu sõnul arvestatakse väiksemate kaupluste puhul eelkõige piirkonna eripära ja klientidega. Oluline on ka see, et esindatud oleksid erinevate kaupade TOP-tooted, mida kliendid enim eelistavad. “Tootevalik sõltub nii asukohast kui ka kaupluse suurusest. Suurel määral mõjutab eriti just väiksemate kaupluste kaubavalikut ka see, missugused klendid poe läheduses elavad,” sõnas ta.

Näiteks Balti Jaama Turu Selveri tootevalik peegeldab selgelt kaupluse külastajate eelistusi, mistõttu domineerivad nii müügiedetabelites kui ka kaubavalikus just tervislikud ja gurmeetoidud ning suuremal määral ka premium tooted. Lähedal asuvas Balti Jaama Selveris on rõhk rongireisijate eelistuste tõttu aga lisaks tervislikele toitukaupadele veel valmistoitudel ja kohvil.

Sepapajas jällegi, kus kauplus on suuruselt väiksem ja kus poodi ümbritseb suur hulk erinevad äripindu, on rõhk just klientide lõunaste vajaduste teenindamisel. Seetõttu leiab Sepapaja Selverist lisaks põhjalikule valmistoitude valikule ka ühe rikkalikuima soojaleti ja buffet-leti.

Väiksemad kauplused annavad võimaluse väiksematele tootjatele

“Kuigi väiksemate kaupluste puhul võivad klientide eelistused tootevalikus mängida pealtnäha suuremat rolli kui mõne suurema kaupluse puhul, ei puudu ühestki Selverist ka põhiline sortimendi valik,” lisas ostudirektor.

Riisalu sõnul on kohalike väiksema suurusega kaupluste tootevaliku juures veel üks huvitav aspekt. Nimelt pääsevad enamasti suurte jaekettide tootevalikusse sellised ettevõtjad, kelle tootmismahud on suured. Väiksemates Selveri kauplustes püütakse seepärast anda võimalus ka kohalikele väiketootjatele. Seepärast võib mõnest väiksemast kohalikust Selveri kauplusest leida kaupu, mida mitte kuskil mujal ei müüdagi.

Kes otsustab, milline toode millisesse kauplusesse müügile jõuab?

Kaubavaliku protsess toimub Riisalu sõnul meeskonnatööna. “Aluseks võetakse väikese kaupluse kontseptsioon, asukoht ja kliendid,” lisas ta. Kuna kaupluse suurused võivad varieeruda 500 ruutmeetrilt kuni 8000 ruutmeetrini, ei ole kaubavaliku planeerimine sugugi kerge töö.

Kuna väiksema suurusega kauplustes on riiulite ruum ja paigutus piiratud, tuleb valikuid tehes lähtuda eelkõige kategooriate jagunemisest: põhi-, siht-, hooaja- ja mugavuskaubad. Samuti on Selveri jaoks oluline, et kategooriate sees ei oleks esindatud ainult tuntuimad brändid, vaid tooted, mis inimestele reaalselt meeldivad.

Kui suuremates kauplustes ei ole enamasti uudistoodetele ruumi leidmine kuigi problemaatiline, siis väiksemates kauplustes tuleb kaubavaliku uuendamisele läheneda tunduvalt analüütilisemalt, kuna ruumi lihtsalt ei jagu.

“Iga muudatuse aluseks on müügianalüüs,” sõnas ta. Kaubavaliku täiendamise aluseks on tema sõnul ka väiksemates kauplustes siiski hooaeg, müügitulemused ja muidugi ka piirkondlikud eripärad. Lisaks võetakse uusi kaupasid valides arvesse veel uusi trende, konkurentide kaubavalikut ja turuuuringuid.

Märksõnad: , ,

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.