Kriis kui võimalus – ära lase seisakul end nakatada!

Kuidas ettevõttena kriisist väljuda? Kas oodata või tegutseda kohe või peaks hoopis tegevussuunda muutma? Esimene reaktsioon on muidugi ettevaatlikkus, mis on ka õigustatud, kuid see ei tohiks üle kanduda seisakuks. Kui üks seisab, mõjutab see ka ümbritsevat ja teisi, üks asi viib teiseni. Eeskuju on nakkav. Oluline on praegu muutumine ja arenguvõimalustele mõtlemine. Kuidas siin disaini ja kasutajaliidese lahendused kaasa aidata saavad, räägib disainibüroo DUX kasutajaliidese (UX) disainer ja partner Kristian Lember.

On valdkondi, mis said hoobi väga ruttu, osadeni jõuab see aga viivitusega. Selge on see, et kriis mõjutab meid kõiki. Kontaktivaba elu murrab ettevõtluses maha terveid tegevusalasid. Oleme olukorras, kus kõik muutub üleöö. Näiteks kaugtöö, millest enne mõeldi kui luksusest, mida vähesed lubada saavad, on nüüd suurel määral normaalsus.

Samas on ka valdkondi, kus pole võimalust muuta oma töö formaati või mudelit. Peab harjuma uue reaalsusega ning mitte ainult kohanema, vaid ka oma tegevust ümber mõtestama.

Tehnoloogilised lahendused ning digitaliseerimine pakuvad tänaseks täielikult muutunud maailmas kriisiolukorrale siiski palju leevendust. Seda küll mitte kõikides valdkondades, aga ilmselt enamusel õnnestub osa teenusest, kommunikatsioonist, logistikast, töö- või äripotsessidest viia nüüd digiruumi. Füüsilisest tuleb muutuda digitaalseks.

Enam me ei räägi ainult sellest, et veebipoes võiks oma tooteid müüa või suhelda üle Skype´i, vaid kogu senise ärimudeli ja formaadi muutmisest.

Näiteks kontserdikorraldaja viib tegevuse kontserdisaalist veebikeskkonda või pagar hakkab saiaküpsetamise asemel videoretsepte koostama.

On ka kiiremaid ja lihtsamaid uuendusi, mida kohe teha: parandada ja muuta olemasolevaid lahendusi. Näiteks kui tänases olukorras lisada tänavatele pakiautomaate, mis oleks oma mahutavuselt natuke suuremad ning neid oleks rohkem, leevendaks see juba toidu kättesaadavust ning kaupade liikumist ja tellimist.

Digitaalsete teenuste ja toodete disainerina näen ma endal ning oma ametivendadel ja -õdedel võimalust (või lausa kohustust) oma teadmised, oskused ning kogemus tööle panna, et aidata ettevõtetel kriisist väljuda tervena, samas aidates ka iseennast. Meil on harukordne võimalus seda muutumist teha tavapärast teenust pakkudes, kuid peame ka ise muutuma efektiivsemaks.

Disain lahendab probleeme!

Oma igapäevatöös tegeleme me kontseptsioonidega, vormime ümber teenuseid, loome tooteid ja märke, visualiseerime, arendame tehnoloogiat ning aitame realiseerida ideid.

Me peame praegu julgustama ettevõtjaid mõtlema arenguvõimalustele ja muutumisele. Siin saab disain luua reaalset väärtust. Koos mõtlemine on alati toonud tulemust. Sellest peaks ka alustama.

Praeguse olukorra tulemuseks on muutus inimeste käitumisharjumustes. Sellele peab reageerima kiiresti. Tuleb analüüsida ja prognoosida, millised on need uued mustrid. Esmalt on vaja tuvastada, kuidas need muutused mõjutavad äritegevust, kas ja millises mahus on vaja teha muudatusi. Samas pakub see olukord ka võimaluse millegi uue loomisele.

Olen kindel et enamus disainibüroosid, sealhulgas ka meie DUX, oleme valmis tulema vastu, ütlema lahti tavapärasest projekti eelarvestamise formaadist, looma midagi erilist ning andma sellega panuse ettevõtluse arengule. Näiteks võiks teha esimesed kaardistused ja konsultatsioonid tasuta, et aidata leida see õige tee, mõelda koos tulevikule. Samuti kasutada ära oma kontakte ning paluda oma partneritel teha sama, et saaks panna kokku lahenduse mis aitaks ettevõtetel kiiremini kriisile reageerida.

Siit ka mõned võimalikud lahenduskäigud.

Olemasoleva digikeskkonna kasutajaliides ja tehniline analüüs

Teeme kõigepealt kiire analüüsi olemasolevale keskkonnale, millest saab teada tugevad ja nõrgad kohad ning mis suunas edasi peaks tegutsema:

  • vaatame, milline on keskkonna tehniline vastavus ja jõudlus
  • hindame üldist kasutajakogemust (UX), vaatame üle kasutajateekonnad

“Tee ise” veebikeskkond / e-pood

See lahendus sobib inimestele, kel pole varasemalt olnud kokkupuudet toote/teenuse müügiga internetis või kes soovivad väikeste kuludega ning kiiresti veebikeskkonna luua.

Selleks on tänapäeval mitmeid ette valmis loodud põhjasid, kus tuleb valida disainitud põhilahendus, lisada sisu ning teha see avalikuks. Tugevad tehnilised teadmised pole siin olulised.

Näiteks võib tuua veebilahenduse Voog, millel on olemas ka eestikeelne tugi.

Füüsilisest digitaalseks: loome uue digitaalse teenuse

See on lahenduskäik neile, kes soovivad oma toote või teenuse ümber mõtestada mahukamas plaanis voi turule tuua uut teenust. Siin on oluline eeltöö, analüüs, disainiprotsess.

Protsess näeb välja järgmine:

  • Töötuba nr 1 – kaardistus, välk-analüüs, probleemituvastus, eesmärgid, ideestamine
  • Töötuba nr 2 – kasutajateekonnad, kommunikatsioonifookus, skelett keskkonnale
  • Rakendamine – disain ja arendus, kiirtestimine, domeen ja hosting

Töö tulemuseks on digitaalne keskkond (veebikeskkond, e-pood, mobiilirakendus jne).

Kui eelnev tekitas sinus huvi ja soovid täpsemalt teada detailidest või lihtsalt arutada võimaluste üle, kuidas praeguses kriisiolukorras muutust luua, võta ühendust Kristian Lemberiga DUX disainibüroost: kristian@dux.ee.

Artikkel ilmus algselt veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.