Veebimajutus.ee blogi

Mine kohe online´i ja saa uueks võitjaks!

Kahju, et ma seda e-poodi varem valmis ei saanud – just sellist raevukat hüüatust oli kuulda ühe suurema jaeketi omanikult sel esmaspäeval. Tõepoolest, miks polnud ta kümneaastase arendustöö jooksul valmis saanud oma valdkonna kõige loogilisemat edasiarendust? Kuidas praegu e-poest, veebist ja online kanalitest võita, kirjutavad Convertal OÜ digistrateegid Anni Parksepp ja Fred Koppel.

Charles Darwin ütles, et ellu jäävad mitte kõige tugevamad ja targemad, vaid kõige kohanemisvõimelisemad. Need, kes ei kohane, kaovad ja see kehtib eelkõige kriisitingimustes ehk ajal, mil mängureeglid kiiresti muutuvad. Meie Y-generatsiooni ettevõtjad kiruvad tihtipeale “võitjate põlvkonda” 90ndate algusest, kuid paljud meist üldse aduvad, et need on inimesed, kes suutsid 30 aastat tagasi rabada endale edumaa kiiresti toonase suure kriisi tingimustega kohanedes? Nüüd, inimpõlv hiljem, on tekkinud selleks lõpuks taas samasugune võimalus.

Digivõimaluste pirukas on priske

Paljusid, nii väikseid kui suuremaid ettevõtteid on tabanud kriis. Selle tagajärjel on mitmed ettevõtjad šokis. See on osalt inimlik, kuid ainus, mida paljudel juhtudel teha suudetakse, on kerida uudiseid, ohata, lukustuda endasse ning asuda kaitsesse – tõmmata kulusid kokku. Seda tehakse igal rindelt ning valimata, mis on mõistlik ja mis mitte.

Loomulikult on teatud oludes kulude kokkuhoidmine õigustatud otsus, kuid tihti mitte alati. Nagu üks hea tuttav ütles: “Ei tohi karta suuri kulusid, vaid väikseid tulusid.”

Kulude kärpimine on kaitsemäng olukorras, mis meid kõiki tabanud. Kuid selline kaitsemäng on pigem “rikaste mäng” – mäng neile, kel kõik juba olemas ja kes on ehk mõtteis juba pensionil.

Noorem generatsioon on saanud endale harukordse võimaluse, mida oleks mõistlik ära kasutada ning kujundada endast uus võitjate generatsioon. Anname siinkohal mõned vihjed mõtlemiseks.

  • E-poodide loomine käib kiirkorras ja saab valmis päevadega.
  • Eesti digimeedia kanalid teatavad, et teevad praegusel ajal iga päev uusi kasutajarekordeid.
  • Google’i ja Facebooki kasutatavus on viimastel nädalatel veelgi kasvanud.
  • Reklaampindade konkurentsi vähenemise tõttu on ka digiturunduse efektiivsusnäitajad oluliselt paranenud.
  • Jaekaubandus on osaliselt halvatud või pausil, seevastu e-kaubanduse mahud kasvavad iga päev.
  • Peatselt pistavad inimesed pea kodudest välja ja lähevad selle kaubamärgi juurde, kellest nad karantiinis kõige rohkem mõelnud on.
  • Meedia on odavam kui kunagi varem ja üldise karantiini ajal on kõik inimesed rohkem ekraanide taga.
  • Järgmised kuud on kõige soodsam aeg brändi ehitamiseks, kui selleks adekvaatne viis leida.

Mõningad faktid, mida näeme enda klientide viimase nädala numbritest:

  • E-ostud kasvavad. Nii koguseliselt kui ka suhtarvudes.
  • E-ostude kasumlikkus kasvab. Ostumäär suureneb, kuid kulu ostu saamiseks väheneb.
  • Ka offline äride ostumäärad paranevad. Inimestel on aega veebis tulemuslikumalt brausida, mõtestatumaid hinnapakkumisi küsida või suhelda teenusepakkujatega rohkem süvitsi.
  • Turundusinvesteeringute tulemuslikkus kasvab.
  • Ka klientide brändi väärtus kasvab kiiremini ja kuluefektiivsemalt.

Toome ühe näite: selle nädala üks ostetumaid tooteid on olnud kodukinosüsteem.

Miks?

Sest teatrid pole enam lukus, vaid hakkasid tegema otseülekandeid kodudesse. Kodukontserdid on viimase nädala uus žanr ning Metropolitan Opera teeb lausa tasuta ülekandeid. Kodukontserdiga võib piletimüügist isegi teenida, samal ajal lava kasutamise eest suuri kulusid kandmata.

Mida kohe praegu ette võtta?

Tähtis on praegu end harida kiirelt digiturunduses nii teadlikuks, kui vähegi võimalik. Osale virtuaalkoolitustel, mida uues reaalsuses nüüd ohtrasti pakutakse. Vaata otsa oma äri numbritele, küsi nõu proffidelt. Siin on veel mõned soovitused, mis kuluvad hetkel ära oma äri ümbermõtestamiseks digikanalitele.

  • Loo enda äri digitaalne müügikanal (kui seda pole). Isegi teenuste osutamise veebileht on sisuliselt digitaalne pood, alusta kasvõi lihtsast veebitäiendusest. Täna ostetakse veebist rohkem, kui ei kunagi varem.
  • Mõõda digikanalites kõike, tee ärinumbritele tuginevad kalkulatsioonid ja lähtu neist!
  • Hoia kogu üldpilt enda ettevõtte ärilistest numbritest reaalajas silme ees. Hea võimalus selleks on näiteks Google Data Studio.
  • Loo strateegia. Pane paika eesmärgid, ajaline raam, olulised mõõdikud ja tegevuskava.
  • Panuste SEO ehk otsimootoritele optimeerimise tegevustesse. Mõju on pikaajaline ja tulemused pika vinnaga, kuid külastajate voog Google’i otsingutest on tasuta ja tulus. Millal siis veel tulevikuks püssirohtu koguda kui mitte täna? Esmase ülevaate oma veebilehe SEO puudujääkidest saad lihtsalt ja kiirelt isegi tasuta tööriistade abil, näiteks Convertali SEO baasauditiga.
  • Google’i otsingureklaam on vajaduspõhine ja kõige lähedasem tee tehingu sõlmimisele. Ebamõistlik on eirata neid, kes sinult juba osta tahavad ja Google´is sinu tooteid otsivad.
  • Korrasta kogu oma äri kohta käiv info, kasutades näiteks Google My Businessi, sotsiaalmeediakanaleid, veebilehte jne.
  • Kliendibaasi kasvatamine ja hoidmine on kriitilise tähtsusega nii majanduse tõusu kui languse ajal.
    Seega panusta sotsiaalmeediasse ja meililisti ehitamisse.
  • Panusta võimaluse korral ka brändingusse – see pole kunagi varem nii soodsate hindadega kättesaadav olnud kui nüüd.

Need soovitused võivad kohati tunduda isegi sarnased kooperatiivi või aktsiaseltsi asutamisele 1990ndatel, kuid olukord on ka kohati sarnane. Isegi kui mõni investeering toodab lühiajalist kahjumit, tasub silmas pidada vähemalt poole aasta pikkust tasuvusperioodi. Rege rauta ikka suvel, nagu ütleb vanasõna.

Kes on uued võitjad?

Ehkki tänane olukord jätab jälje kõigisse meisse, tuleb normaalsete olude taastumine varem või hiljem.

Kriis majanduses seab ettevõtjad taas võrdsemale stardipakule. On võimalik kiiresti kohaneda ning teha midagi teisiti. Kiire kohaneja on samas ka kriisist välja tulles suurim võitja, kuid kaitsemäng on omane pigem aeglastele ja väsinutele ehk senistele liidritele.

Uus võitjate põlvkond sünnib just täna – nendest, kes pole halvatud kaitsemängus, vaid kohanevad oludega ja näevad neis võimalusi. Neil, kel pole midagi kaotada, jääb üle vaid võitmine, las kaitsemängijad kaotavad.

Nopri Talumeierei omanik Tiit Niilo kirjutas eile, et on aeg näidata oma keskendumis- ja teovõimet. Oleme mugavustsoonist väljas veel mitu kuud, kasutagem seda agaralt ja targasti. Konkurentsieelised luuakse just kriisis.

On raske aeg, aga on ka võimaluste aeg. See on esimene tõsine kriis, mida ei tohiks nooremate ettevõtjate põlvkond raisku lasta!

Artikkel ilmus algselt veebimajutus.ee blogis.

Märksõnad: , , ,

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.

Populaarsed lood mujal Geeniuses