Veebiaudit – kellele ja milleks?

Kellele, miks ja millal üldse on vaja veebiauditit? Need küsimused seletab lahti IT- ja disainiteenuste ettevõtte 89 juht Gabriel Tornius.

Veebiauditit on vaja igale veebiomanikule, kes seda varem teinud ei ole ja tunneb, et tema veebilahendus on jõudnud sinnamaale, kui ise enam ühelegi kitsaskohale näpuga näidata ei oska. Samas võib aga olla tunne ja teadmine, et kindlasti saaks veel midagi parandada või parendada.

Tihtipeale võiks ka enne vana veebilahenduse mahakandmist ja uue tellimist teha vanale veebile audit ning siis võib hoopis selguda, et mõistlikum on näiteks mõõduka vaevaga n-ö taaselustada olemasolev veebilahendus ja mitte kulutada raha uue peale.

Mismoodi oma koduleht veebiauditiks ette valmistada?

Kindlasti tasuks läbida kõik punktid, millistest vigadest ja probleemidest juba ise teadlik ollakse. Pole mõtet lasta kellelgi taas kord üles kirjutada samu asju, millega ise juba kursis ollakse. Teisisõnu tuleb viia oma veebilahendus parimasse võimalikku seisu.

Mida veebiauditis hinnatakse ja millised on põhilised protsessid?

Enne alustamist soovitaks panna paika veebiauditi eesmärgid ja fookuse ehk siis millist tüüpi auditiga on täpsemalt tegu ning mida analüüsima hakatakse.

Olenevalt ettevõttest ja veebilahenduse tüübist võib see olla küllaltki erinev. Veebiauditi fookuseks võib olla näiteks turundus, müügiefektiivsus, disain, kasutaja teekond, otsingumootoritele optimeeritus, sisu või turvalisus.

Paremal juhul katab üldisem veebiaudit lisaks veebilahenduse sisule ka kõik tehnilisemad nüansid.

Millised on Eesti veebilehtede peamised probleemid?

Tõsiselt ajast ja arust veebilahendusi jääb Eestis väga kiirelt vähemaks ning kohtab üha harvem, selle koha pealt on meie veebiarendajad tublid.

Küll aga võiks tähelepanu pöörata olematule või laisale sisule ning justnimelt veebilehe omanike tähelepanu ikka ja jälle sellele juhtida. Kaasaegsest imeilusast disainist on vähe kasu, kui sisu on koomiliselt lühike sisutäide, halb ja kiirelt tehtud tõlkeversioon.

Millised on head (tasuta) veebiteenused, millest saab oma URL-i n-ö läbi lasta ja esialgsed puudused teada?

Kiiruse jaoks on hea lehekülg näiteks see: developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

SEO ja sisu jaoks leiab teste siit: www.seoptimer.com

Turvalisust võib testida algatuseks siin: sitecheck.sucuri.net

SEO jaoks on olemas üks küll tasuline, aga väga hea koht uurimiseks siin: ahrefs.com.

Mis on spetsialistilt tellitava veebiauditi eelised nende tasuta online teenuste ees?

Kui on tõsine tahtmine oma veebilahendusest rohkem kasu saada ja asjad liikuma panna, siis online teenused jäävad pigem lahjaks ja pinnapealseks.

Spetsialist teeb lisaks ka eeltöö, võtab arvesse ettevõtte sihtgrupi, tegevusala ja eripära, tooteid. Ta kogub ettevõtte ja tema konkurentide kohta info, võrdleb neid, analüüsib, paneb kirja omapoolsed soovitused ka suuremas plaanis nii turundusliku kui ka tehnilise poole pealt jne. Spetsialistilt saadud auditi väärtus on kordades suurem ja selle infoga on juba lihtsam ettevõttel tulevikku plaanida.

Kui palju võib audit maksma minna ja kaua see aega võtab?

Suhteliselt keerukas oleks siinkohal mingeid numbreid anda. Veebilahendusi on erinevate mahtude ja eesmärkidega. Lõpuks taandub kõik ikka ajakulule ja ettevõtte tunnihinnale, veebiauditi detailsusele jne.

Mis saab peale veebiauditit, mida peaks tulemuste põhjal ette võtma?

Tihtipeale on auditi läbiviijal või auditi tellijal ka mõni usaldusväärne arenduspartner, kellel tuleks lasta audit läbi lugeda, omapoolne tehnilisem tagasiside esitada ja seejärel asjad töösse võtta.

Otsingumootoritele optimeerimise ja veebisisu poolelt peaks koostööks leidma mõne vahva turundusagenguuri või sisulooja, kellega veebilahenduse tekste ja tulevikku planeerida. Neid võib leida näiteks sellest Facebooki grupist: www.facebook.com/groups/internetiturundus.

Kui tihti peaks veebiauditi tellima?

Veebiaudit on parim viis kindlustamaks, et veebilahendusest võetakse maksimum ning et kõik on turunduslikult ja tehniliselt õigel teel. Seega tasub peale esimest auditit seda kindlasti teatud aja tagant korrata.

Üldiselt kindlat reeglit auditi intervallile ei ole, osad soovitavad paar korda aastas, teised tihedamini, kõige levinum on aga soovitus teha veebiauditit kord kvartalis.

Artikkel ilmus algselt Veebimajutus.ee blogis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Kord nädalas

Ärigeeniuse uudised sinu postkastis

Ärigeeniuse uudiskiri toob sinuni valiku nädala olulisematest äriteemadest, põnevad persoonilood ja ekspertide soovitused.