Pikk lugu

Auk piletisüsteemis: validaator võttis pangakaardilt raha, ehkki viipemaksed olid keelatud

Tahtmatu piletiost tõi esile probleemi viipemaksetega: neid ei saagi päriselt sulgeda. Foto: LIIS TREIMANN/Scanpix

Tallinlane Arpo Vatsel sai ebameeldiva üllatuse osaliseks, kui avastas, et rahakotis teiste kaartide vahel olevat ühiskaarti viibutades võttis validaator raha tema pangakontolt. Seda hoolimata sellest, et ta on oma pangakaardil viipemaksed keelanud.

Kui pangakaardiga transpordis maksmise võimalus eelmise aasta sügisel avanes, siis selgitas piletisüsteemi loonud Ridango avalikkusele, et validaatorile tuleks näidata ainult ühte kaarti.

Ütlemata jäeti aga see, et tahtmatult võib rahast ilma jääda ka siis, kui inimene on otsustanud viipemakseid mitte kasutada ja selle võimaluse oma kaardil kinni keeranud.

“See on absurd, ma panin just selle pärast endal viipemaksed kinni, et bussis kogemata raha maha ei läheks. Kaartide erinevates taskutes hoidmine ei tundu kuidagi loogiline lahendus,” ütles Vatsel.

“Pank: see polegi viipemakse”

Panga klienditoe töötaja väitis Vatselile, et tegu polegi viipemaksega, vaid “terminal luges andmed kaardi NFC antennilt maha ja toimuski tehing, mis võeti maha juba tavalise kaardimaksena.”

Ometi reklaamiti uut makseviisi eelmise aasta lõpul just viipemaksena. “Viipemaksed jõuavad kõikidesse trammidesse, bussidesse ja trollidesse hiljemalt novembriks,” kirjutab Ridango oma blogis.

Kui soovitud makse on viipemakse, siis kuidas saab samamoodi toimunud soovimatu makse seda mitte olla?

On nagu viipemakse, aga ei ole ka

Vatselile kaardi väljastanud LHV panga kommunikatsioonijuht Priit Rum ütles, et tegemist on kaardiorganisatsioonide poolt kehtestatud transit-makse reeglite järgi toimuva maksega.

“Sarnaselt toimub makse kõikide NFC pangakaartidega ja ka teistes transit-makset kaustavates süsteemides, nt Londoni metroos. Midagi reeglitevastast iseenesest tehingus ei ole, kuigi tõepoolest, võib see pangakaardi omanikule ebamugavusi põhjustada,” ütles Rum ja rõhutas, et kui klient avastab, et kaardiga on tehtud makse, mida ei oleks tohtinud toimuda, tuleks võtta ühendust kaardi väljastanud pangaga.

Kas lähme sularahale tagasi?

Kliendi seisukohalt on see süsteem üles ehitatud vigasele loogikale. Kui pangas on võimalik viipemakse “välja lülitada”, siis peaks see välistama ka igasugused maksed, kus klient tehingut näiteks pin-koodiga ei kinnita.

“Tänapäeval ju pangad ei annagi enam viipevõimaluseta kaarte välja. Mis see lahendus siis on, läheme sularaha juurde tagasi?” on Arpo Vatsel pahane. “Enam ei julgegi rahakotti kuhugi panna, mine tea.”

Hea lugeja, kui sul on olnud samasuguseid probleeme, siis anna sellest meile teada Geeniuse vihjemeilis.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.