Suur lugu

Eesti firmad kavatsevad kaugtööga jätkata: see hoiab aega kokku ja teeb töötajad produktiivsemaks

Eesti ettevõtted kiidavad kodukontori võimalusi.Shutterstock

Eriolukorra ajal rakendatud kodukontorid andsid Eesti ettevõtete kaugtöömudelitele suure tõuke. Töötajad olid olukorraga rahul, neil tekkis järsku rohkem aega isiklikuks eluks ja töö sai ka tehtud. Seetõttu kavatsetakse kaugtööd laialdasemalt rakendada ka tulevikus.

Eesti Energia töötajakogemuse direktor Tiina Drui sõnul olid ettevõttes juba varem kaugtöö võimalused olemas, kuid eriolukord andis sellele tõuke ning väärt kogemuse kõigile, kes seda varem polnud proovinud. “Julgen öelda, et see oli eduelamus,” kiitis ta.

Drui tõi välja, et kodukontor on võimaldanud aega kokku hoida töö ja kodu vahelt sõitmise pealt, samuti on töökeskkond vaiksem ja võimaldab paremat süvenemist. “Lisaks pakub kodus töötamine võimaluse aega paremini planeerida,” lisas ta.

Eesti Energia on viinud töötajate seas läbi ka küsitlusi, kus märgiti, et virtuaalselt läbi viidud koosolekud on kohati kiiremad ja efektiivsemad ning meeskond kokkuhoidvam. “Soovi korral saab esimesi koosolekuid pidada juba kella 8st hommikul, aga pigem oleme pööramas tähelepanu sellele, et paindliku töökorralduse puhul inimesed tempoga üle ei pingutaks ja hoiaks töö ja eralu vahel tasakaalu,” ütles Drui.

Drui sõnul on saadud kogemus muutmas ka nende vaadet tulevikule. “Kaugtöö on uus reaalsus, töövorm, mida soosime nüüdsest ka edaspidi,” ütles ka.

Töötajad rahul

Tarkvarafirma Helmese talendijuhi Signe Lassi sõnul töötavad täna kõik ettevõtte töötjad kodukontoritest. Selle aja kohta tehtud siseuuring näitas, et valdav osa töötajaid on rahul ja saab hästi hakkama.

“Meie organisatsioonimudel toetab tiimide suurt iseotsustamise võimalust,” rääkis Lass. “Iga meeskond saab ise mõelda ja katsetada, mis oleks eelistatud ja töötavad lahendis iga töötaja ja tiimi vajadustest lähtuvalt.”

Lassi sõnul on selge, et kodus töötamisel on omad võlud ja eelised. “See võimaldab eelkõige hoida kokku isiklikku aega ja kulutusi, mis on seotud töö ja kodu vahel liikumisega,” ütles ta.

“Kriisis saadud ulatuslik kaugtöö kogemus mõjutab meie arvates kindlasti töötamise viise. Tegeleme selle teemaga aktiivselt, et aru saada, milline võiks olla tuleviku unistuste töökoht ning kuidas neid võimalusi Helmese töötajatele luua,” kinnitas ta.

Sama rääkis ka Telia personalijuhi asetäitja Ingrid Viinapuu. “Suurem osa Telia inimestest on tänaseks kaugtööd teinud enam kui kaks kuud ning paljude jaoks on sellest saanud uus normaalsus,” sõnas ta.

“Kogu selle kahe kuu pikkuse kaugtöötamise puhu on tegelikult olnud väga positiivne näha, kui kiiresti inimesed uue olukorraga harjusid ja kui palju panustati virtuaalse koostöö toimimiseks,” ütles Viinapuu. “Nüüd, mil eriolukord on lõppenud ja tavapärane elurütm taastumas, on muutumas ka inimeste töötamise eelistused.”

TransferWise’i personaliosakonna juhi Jana Padabedi sõnul on nad alati pakkunud võimalusi kodust töötamiseks ja teevad seda edasi ka siis, kui praegune olukord on möödas.

“Alates märtsist, kui lülitusime täielikult kaugtööle, on meie peamiseid prioriteete olnud oma töötajaid toetada, et nende kodune ja vajadusel pikaajaline töökeskkond oleks võimalikult mugav,” sõnas ta. “Kõigil meie töötajail on eelarve, mille abil vajadusel oma kodust tööala sisustada.”

Kvaliteetaega jääb rohkem

Swedbanki personalijuht Ülle Matt tõdes, et kuigi kaugtööd on nad ettevõttes propageerinud mitu aastat, muutis eriolukord suhtumist ka neil, kes seni väga aktiivselt praktiseerinud pole.

“Ootamatult tekkinud olukorras on paljud inimesed kogenud, et kaugtööd tehes ollakse produktiivsemad ja samuti on rohkem kvaliteetaega pere ja õues liikumise jaoks ning tasakaal töö ja isiliku elu vahel on paranenud,” kirjeldas Matt.

Coop Panga personalijuhi Janika Valliste sõnul on kodukontori aeg toonud välja arengukohad, näiteks infovahetuskoosolekud tunduvad kaugtöövahendite abil efektiivsemad, sest keskendutakse möödunud nädala tulemustele ja kõige olulisemale infole, mida teistega jagada. “Oleme otsustanud, et juhtkonna iganädalane infokoosolek jätkub meil täna Microsoft Teams keskkonnas,” tõi ta näiteks.

Firmade kogemust kinnitab ka CVKeskus.ee läbi viidud uuring, kust selgus, et 53% eestimaalastest sooviksid jätkata osaliselt kaugtöö tegemist ja töötada varasemast rohkem kodukontorist. Peamiste kaugtöö eelistena toovad töötajad välja, et paindlikum töökorraldus aitab neil hoida kokku aega, suurendab produktiivsust ja loovust ning aitab ka paremini tööle keskenduda.

Üks suur kitsaskoht

Olenemata sellest, et töötajad ja ettevõtted leidsid kogemusest palju positiivset, oleks väär öelda, et kaugtööl miinuseid poleks.

Viidatud CVKeskuse küsitluses vastasid näiteks 28% töötajatest, et ei näe vajadust kaugtöö suurendamise järele ja 16% töötajatest leidis, et kaugtöö olemasolu ei ole nende jaoks tähtis.

Janika Valliste tõi välja, et kõige suurem väljakutse kaugtöö puhul on Coop Panga hinnangul täna meeskonnatunde hoidmine. “Siin on rakendatud erinevaid praktikaid – igahommikused või -õhtused kõned, ühistegevused tööväliseks ajaks, näiteks nädalane sportlik sammude tegemise võistlus, ühised virtuaalsed sünnipäevade ja muude sündmuste tähistamised heade kolleegidega,” rääkis ta.

Signe Lass rääkis, et ka nemad igatsevad mõnes mõttes aega, kui sai füüsiliselt inimestega kokku saada. “Tunneme hetkel loomulikult puudust sotsiaalsetest kontaktidest, näost -näkku suhtlemisest ja ühiselt koos veedetud ajast. Kõiki neid aspekte tahame Helmese tulevikutöökoha disainimisel silmas pidada,” rääkis ta.

Lassi sõnul tuleb kaugtöö ulatuslikumaks ja teadlikumaks rakendamiseks tuleb läbi mõelda täiendavad aspektid, ühtsed kvaliteedistandardid side turvalisusele, kaugtööga seotud teadmiste ja oskuste arendamine, tervise edendus jne.

Ülle Mati sõnul ei saagi kõigile töötajatele kaugtöö sobida, kasvõi isiklike eelistuste tõttu.

“Kindlasti peab kõigile töötajatele jääma võimalus vähemalt osaliselt kontorist töötada, kuid kas me peaksime kõik sajaprotsendiliselt viis päeva nädalas kontoris töötama?” ütles ta. “Tänane olukord on näidanud, et see ei ole vajalik.”

Hõredad kontorid

Kui keegi ei tea täpselt, mis aasta pärast toimuma hakkab, siis esialgu jätkavad kodukontori lainel juba töötajate tervise hoidmiseks kõik ettevõtted, kellega Rahageenius artikli valmimise tarvis ühendust võttis.

Telia otsustas näiteks inimeste kontorisse naasmise korraldada järk-järgult ning kindlatel tingimustel ning kontoris võib töötada maksimaalselt 25% inimestest. Esmani soovitus on, et kaugtööga võiks jätkata vähemalt suve lõpuni.

Helmes jätkab kuni septembrini kodukontorites töötamist. Samas avaneb alates juunist võimalus naasta kontorisse neil töötajatel, kes seda vajavad. Neid on sise-uuringu järgi umbes 20% töötajaskonnast.

Swedbank on oma töö nii korraldanud, et kontoris võib kohal olla maksimaalselt 50% meeskonnast. Coop Pangas kehtib sama reegel. Selleks on kontorisse tehtud kohal käimise graafikud.

Terve TransferWise’i tiim töötab hetkel kodust. “Oma kontoreid hakkame avama järk-järgult, järgides hoolsalt kohalikke ametlikke juhiseid kõigi meie 14 kontori asukohas üle maailma,” sõnas Padabed.

Seni veedetakse TransferWise’is aega Zoomi vahendusel. Toimuvad hommikused Zoomi joogatunnid, Zoomi liikuvustreeningud, meditatsiooniseansid, käib koos virtuaalne raamatuklubi ja reedeti virtuaalne pubi.

Ka Eesti Energia peakontor Tallinnas on jätkuvalt hõre. “Eriolukorra lõpp ei tähendanud seda, et töötajad kõik uuesti kontorisse naasid,” ütles Drui. “Vastupidi, Eesti Energia peakontor Tallinnas on neil päevil jätkuvalt pigem hõre. Töötajate tervise ohutus on meile prioriteet.”

Üleskutse

Aita meil podcaste teha ja saa kingituseks Geeniuse kraami

Toetan Autotundi Toetan Restarti Kuulan saateid

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.