Plaanid osta uue auto? Eksperdi sõnul võiks täna esimene valik olla juba elektriauto

Kui plaanis on soetada lähitulevikus uus auto, siis esimese valikuna tasuks Soodla hinnangul kaaluda elektriautot, seda enam, et elektriautode saadavus ja sortiment on järjest paranemas.Foto: Shutterstock

Kõrgenevate energiahindade valguses vaatab järjest rohkem tarbijaid keskkonnasäästlike autode suunas, olgu selleks täiselektriline, hübriid- või pistikhübriidauto. Ent nii nagu sisepõlemismootoriga masinate puhul, on ka elektriautol ja elektriautol olulisi erinevusi. Millest siis ikkagi lõpliku valiku tegemisel lähtuda, räägib Luminor Liisingu juht Andrus Soodla.

Lähtu sellest, millised on sinu võimalused, vajadused ja soovid

Kui plaanis on soetada lähitulevikus uus auto, siis esimese valikuna tasuks Soodla hinnangul kaaluda elektriautot, seda enam, et elektriautode saadavus ja sortiment on järjest paranemas. “Ent sellest veelgi tähtsam on mõelda, millised on sinu võimalused, vajadused ja soovid. Nende kolme teguri vahel tuleks leida tasakaal,” soovitas ta.

Elektriautosid on tänaseks turul saadaval väga erinevaid. “On linnasõiduks mõeldud elektriautosid, mis on väiksema suuruse ja akuga, aga ka täiselektrilisi maastureid, mis sobivad muuks otstarbeks. Samuti on saadaval pistikhübriide, mis on elektri toel võimelised sõitma umbes 50 kilomeetrit – see on linnaelanikule igati keskkonnasäästlik ja mõistlik valik. Seega peaks igaüks endale sobivaima lahenduse leidma,” kirjeldas Soodla.

Sellegipoolest ei saa Luminor Liisingu juhi sõnul ümber faktist, et elektriautode arengukõver on alles algusjärgus ning tulevik toob tänavatele veelgi võimsamad ning taskukohasemad elektriautod. Samuti ei pea sisepõlemismootoriga masinat vahetama otsekohe elektriauto vastu, vaid teha väiksem “arenguhüpe” näiteks keskkonnasäästlikuma hübriid- või pistikhübriidmasina suunas.

Elektriautol ja elektriautol võib olla kahekordne vahe

Põhimõtteline muutus peab Soodla sõnul eelkõige toimuma inimeste mõtteviisis. “Täna oleme harjunud hindama sisepõlemismootoriga autode kütusekulu selle järgi, mitu liitrit võtab auto kütust 100 kilomeetri kohta – selle järgi otsustatakse üldjuhul, kas auto on säästlik või mitte.”

Elektriautode puhul pole Soodla hinnangul tänaseni fookusesse jõudnud küsimus, kui energiasäästlik üks või teine masin on. “Vahe võib olla väga suur: on autosid, mille energiatarve on keskmiselt 14–15 kWh/100 km, kuid on ka neid, kus selleks arvuks on hoopis 30 kWh/100 km – seega võib vahe olla teinekord isegi kahekordne,” märkis ta.

Niisiis saab ka elektriautode hulgast teha kõige keskkonnasõbralikuma ja energiatõhusama valiku, kui õppida peamistel indikaatoritel vahet tegema. “Väga tähtis on aru saada, mida kilovatt-tund (kWh) tähendab – see võiks juurduda meie mõtlemisse samamoodi nagu l/100 km bensiini puhul. Sellegipoolest on arusaadav, et selline põhimõtteline muudatus vajab kindlasti kohanemist ja aega,” ütles Andrus Soodla.

Kuniks teadmist elektriautode olemuse ja erinevuse kohta pole ühiskonnas veel piisavalt, on Luminor Liisingu juhi puhul arusaadav, miks suhtub tarbija sellesse skeptiliselt ning eelistab tuttavamaid mõõtühikuid ehk sisepõlemismootoriga masinaid. 

“Auto soetamine on mõistagi kulukas tehing, seega kõige tähtsam on läbi kaaluda peamised tegurid – soovid, võimalused ja vajadused – ning nende pinnalt saab teha juba valiku konkreetse mudeli või brändi osas,” ütles ta.

Keskkonnasäästliku auto soetamine on soodsam

Ka pangad teevad Soodla sõnul jõupingutusi selleks, et keskkonnateemasid rohkem teadvustataks ning elektriautod tarbijatele kättesaadavamad oleksid. See väljendub ka Luminori värskelt avaldatud jätkusuutlikkuse raportis, kus seati eesmärgid, kuidas vähendada keskkonnajalajälge ka läbi äritegevuse.

Tähtis osa sellest on mõistagi ka liisinguportfellil. “Luminor on loonud elektriautodele soodsama intressi pakkumise, mis võimaldab vähendada auto soetamisega kaasnevat finantseerimiskulu. See tähendab, et Luminori liisingupakkumise abil on keskkonnasäästliku auto soetamine soodsam kui sisepõlemismootoriga masina puhul,” rääkis ta.

Ent milline on Luminori jaoks keskkonnasäästlik auto? “Meie lähtume eristamisel sellest, milline on konkreetse auto süsinikuheide: rohelise liisingu puhul loeme madalaks heitkoguseks 0–130 g CO2/km. Kui elektriauto puhul on heitkogus 0, siis enamik hübriidautosid, aga ka väikese sisepõlemismootoriga autosid liigitub samuti soodsama finantseerimiskulu alla – seega on ka väike samm jätkusuutlikuma mõtteviisi poole meie silmis teretulnud,” ütles Soodla lõpetuseks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.