Tunnustust väärt algatus: Claar Education pakub haridusjuhile vajalikku tuge

Luminori eriauhinna võitnud algatuse Claar Education tiim. Pildil vasakult: Luminori äripanganduse juht Marjan Savtšenko, Claar Education tiimi liikmed: Kati Orav, Maarja Jõe, Reelika Lepik, Ulvi Salundo, Epp Reedik, tiimi mentor Tarvet Imala.Foto: Kermo Pastarus

Ühiskondlikele algatustele orienteeritud NULA inkubaator lõpetas hiljuti 8. hooaja. Tänavu pälvis Luminori 3000-eurose eripreemia Claar Education, mis töötab koolijuhtidele välja visuaalseid õppematerjale õppekava uuenduste tegemiseks. Kuidas ettevõtmine sündis ning mida toob lähitulevik haridusellu panustava tiimi jaoks, räägib meeskonna eestvedaja Kati Orav.

Mida tähendab visuaalne lihtsustamine?

Visuaalne lihtsustamine on küll sõnapaar, mis võib esimese hooga tekitada segadust, kuid sellegipoolest ei tohiks meetod ka tavalistele inimestele võõras olla. “Meie aju töötab ja jätab olulisi detaile meelde erinevates märgisüsteemides, sealhulgas piltides, sõnades ja skeemides – selleks visuaalne lihtsustamine ongi, et keerulist infot meie jaoks lihtsustada ja omavahel seoseid luua,” räägib Kati, kelle suurest kirest Claar Education alguse sai.

Kui esimese hooga võiks arvata, et meetodi kasutamine nõuab kunstiande või vähemalt joonistamisoskuse olemasolu, siis tegelikult see nii ei ole. “Ka mina ise olin joonistamises väga nõrk ja ei saaks öelda, et oleksin koolis väga suuri skeeme loonud, et paremini õppida. Küll aga jõudsin selleni läbi noorsootöö ja kaasava juhtimise valdkonna ning puutusin seetõttu kokku taanlastega, kes seda meetodit Eestisse tutvustama tulid.”

Visuaalne lihtsustamine pakkus Katile väga suurt huvi ning tänaseks jagab ta seda meetodit ka teistega. Foto: Kermo Pastarus

Kuna visuaalne lihtsustamine kui õppemeetod pakkus Katile kõrgendatud huvi, hakkas ta seda praktikas kasutama ning nägi kiiresti, et see tõepoolest töötab – nii noored kui ka lapsevanemad tulid tihtipeale positiivset tagasisidet jagama. “Visuaalne lihtsustamine on visuaalsete märkmete kaudu tähenduse loomine, et näha tunnet, luua empaatiat ja seoseid. See käivitab meid ja paneb vajalikke küsimusi küsima,” kirjeldab Kati.

NULA inkubaator andis hoo ja platvormi

Otsus kandideerida NULA inkubaatorisse käis Katiga kaasas juba pikka aega – vahepeal oli Kati omandanud Tartu Ülikoolis haridusinnovaatori magistrikraadi. Magistritöös uuris Kati visuaalse lihtsustamise olulisust Eesti üldhariduses ning selgus, et see on väga oluline nii õpilastele, õpetajatele kui ka juhtivatel positsioonidel töötavatele inimestele.

Ajaga liitus särasilmse meeskonnaga veel inimesi ning mõte kandideerida NULA inkubaatorisse paistis meeldivat ka teistele teekaaslastele. Inkubaatorisse kandideeriti aga hoopis teistsuguse ideega. “Läksime NULA inkubaatorisse ideega luua õpilaspäevik. Küll aga pandi meid juba esimeses töötoas mõtlema kastist väljapoole ehk võimalikult laialt. Samas juhiti ka tähelepanu sellele, kui keeruline valdkond haridus tegelikult on,” meenutab Kati.

See aga pani meeskonda mõtlema hariduse juhtimisele ning Eesti koolidele. “Kui koolijuht usub, et muutusi saab ellu viia, siis on need võimalikud. Kuna meil on Eestis nii head koolid ja imelised koolimajad, siis soovisime omalt poolt kaasa aidata, et protsessid koolimajades muutuksid veel paremaks.”

Nii sündis idee pakkuda haridusjuhtidele visuaalse lihtsustamise näol tuge erinevate tööprotsesside mõtestamiseks – olgu selleks koosoleku ettevalmistamine ja läbiviimine, eelarve paikasaamine või hoopis eesseisev õppekavade uuendamine ja riikliku õppekavaga kooskõlastamine, mida tuleb rakendada juba hiljemalt 1. septembriks 2024.

Inkubaatori käigus intervjueeris meeskond 30 haridusjuhti, tänu millele kogunesid tiimi vajalikud teadmised õppekava uuendamisega kaasnevatest asjaoludest. “NULA oli meie jaoks nagu katalüsaator, mis aitas meie esialgse idee vormida väga konkreetseks protsessiks. Eriline tänu kuulub loomulikult meie imelistele mentoritele,” on Kati tänulik.

Pälvis Luminori 3000-eurose eripreemia

Novembris toimunud NULA 8. hooaja lõpuüritusel esitlesid inkubaatoris osalenud algatused oma lahendusi. Luminor otsustas oma 3000-eurose eripreemia anda just haridusuuendusi toetavale Claar Educationi tiimile.

Kati Orav tunnistab, et eripreemia tuli tema ja kogu meeskonna jaoks väga positiivse üllatusena. “Me ei uskunud, et võiksime selle võita, kuna inkubaatoris osales ka teisi väga oluliste teemadega tegelevaid meeskondi. Kui see välja kuulutati, tuli ikka pisar silma. Selline tunnustus sütitab meie meeskonda edasi tegutsema.”

Tänaseks pakub Claar Education haridusjuhtidele tuge erinevate tööprotsesside mõtestamiseks. Foto: Kermo Pastarus

Luminori äripanganduse juht Marjan Savtšenko sõnul näitas NULA kaheksas hooaeg, et Eesti inimestel on palju häid nutikaid ideid. “Meil on hea meel, et saime NULA tegemisi juba teist aastat järjest toetada ja seeläbi panustada sotsiaalse ettevõtluse arengusse Eestis. Luminori töötajatele läheb Eesti haridus ja tulevik korda, mistõttu soovime hoogu anda sisukatele ja läbimõeldud lahendustele, mis edendavad haridusvaldkonda.“

Claar Educationi edu on juba märganud ka teised: pärast NULA inkubaatorit tegi meeskond läbi haridusidude häkatoni EdTech Hack 2023, kus Haridus- ja Teadusministeerium tunnustas Claari loodud lahendust samuti eripreemiaga.

Tunnustusega kaasnenud raha soovib Claar Education kasutada peamiselt arendustöödeks, kuid ka meeskonnaliikmete premeerimiseks, kes on seni ettevõtmisse panustanud vabatahtlikult. Samuti käib juba usin töö ka edasiste plaanidega, mis aitaksid visuaalse lihtsustamise kaudu muutusi ellu viia. “Kindlasti ei jää tiim nüüd loorberitele puhkama, sest tahaksime edasi liikuda ja jõuda lõpuks läbi haridusjuhi ka õpilasteni,” ütleb Kati lõpetuseks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.