Pikk lugu

Suur ülevaade: Milline erakond panustab välireklaami sadu tuhandeid, millisel on reklaamieelarve ümmargune null?

Tallinna taksopargi ristmik on ilmselt üks tihemini poliitreklaamiga kaetavaid alasid Eestis. Foto: Konstantin Sednev / Scanpix

Tänasest algas aktiivse valimisagitatsiooni keeld, see tähendab, et enam ei tohi tänavatel poliitikute plakateid olla. Kui palju aga erakonnad välireklaamile kulutasid?

Keskerakond on oma välireklaami paigaldanud näiteks bussipeatustesse, kus figureerivad suured plakatid kandidaatide tutvustustega. Samuti on erakond tänavatel olevatele postidele tellinud reklaame, mis tutvustavad partei valimislubadusi.

“Ka kandidaadid ise on olnud aktiivsed välireklaami võimalusi kasutama ning kõik välireklaamid ei ole Keskerakonna büroo poolt tellitud põhikampaania osad. Kohad ja välireklaami arv on otsustatud meie koostööpartneriga,” kommenteerib Keskerakonna avalike suhete juht Andre Hanimägi välireklaami seisu Rahageeniusele.

Foto: Konstantin Sednev / Eesti Meedia / Scanpix

Ta lisab, et summat ega reklaami mahtu hetkel erakond kommenteerida ei soovi. Vaadates aga eelmiseid Riigikogu valimisi, siis kulus 2015. aastal Keskerakonnal välireklaamile 132 247 eurot.

Aimdust suurusjärgust nendel valimistel annavad aga summad 2018. aasta lõpust, kus Keskerakond kulutas viimases kvartalis 80 912 eurot välireklaamile.

Isamaal sama suurusjärk, mis eelmine kord

Täpset summat ei taha meile öelda ka erakond Isamaa. Sarnaselt Keskerakonnale kujuneb nende reklaami maht üle Eesti koos peakontori, kandidaatide ning piirkondade koosmõjus.

Ka sel põhjusel ei ole võimalik täna öelda summat, mis reklaamile kulub, kuid Isamaa peasekretäri Priit Sibula sõnul jääb see samasse suurusjärku kui eelmistel riigikogu valimistel.

Eelnevatel valimistel 2015. aastal kulus Isamaal välireklaamile 85 999 eurot. 2018. aasta viimases kvartalis kulus Isamaal välireklaamile aga 21 181 eurot.

Reformierakond loeb reklaame

Samas on teiste erakondade reklaami summadest ja ulatusest ülevaadet loomas Reformierakond, mille kampaaniameeskond on läbi sõitnud Tallinna tänavad ja üles filminud sinna paigaldatud erakondade välireklaamid ning on hetkel erinevate plakatite koguarvu kokku arvestamas, et seejärel välja töötada hind, mis teistel erakondadel välireklaamile kulus.

Näiteks on Reformierakonna plakateid Tallinnas Lasnamäe kanalis kaheksa, kuid kokku lugedes saadi lausa 38 Keskerakonna plakatit. Sotside omi on kanalis 13 ja EKRE omi kaks.

Reformierakond sõitis läbi Laagna tee ja filmis üles kõik välireklaamid. Väljalõige videost.

Erakond ise on üle Eesti suurematesse keskustesse tellinud mõnisada reklaamipinda. Selle alla käivad erinevas suuruses plakatid, postid ja bussipeatustesse paigaldatud reklaam.

Kogu kampaania kogumaksumus on kuuekohaline number, mida täpselt täna veel avaldada ei soovita. Sellele summale lisandub aga kandidaatide enda poolne kampaania, mis erakonna poolt loodava kampaania eelarves ei kajastu.

Viimaste Riigikogu valimiste aegu, 2015. aasta alguses kulus Reformierakonnal välireklaamile 216 421 eurot, eelmise aasta viimases kvartalis aga 38 742 eurot.

Rohelised on nulliga väljas

Hoopis teise loogilisse suunda on end pööranud aga Rohelised, kes välireklaami ei ole tellinud ning seega on erakonna välireklaami kogus null.

“Me ei telli välireklaame, sest paberi, plastiku ja värvide raiskamine sellele on vastuolus meie põhimõtetega. Ühiskond peab vähem raiskama,” kommenteerib erakonna aseesimees Marko Kaasik Rahageeniusele, lisades, et enam panustatakse reklaamile sotsiaalmeedias.

Rohelised jälgivad aga teiste erakondade poolt tänavapilti paigutatud välireklaame, mis Kaasiku sõnul silma riivavad. “Keskerakond, Reformierakond, Sotsiaaldemokraadid, Isamaa ja EKRE – kõigi nende reklaamid paistavad ja riivavad silma. Kõik nad saavad riigilt päris suurt toetust, lisaks mitmed sponsorid. Me ei pea sellist rahakasutust õigeks,” ütleb ta.

Vabaerakond on digiekraanidel

Ka Vabaerakond ei tellinud paberile trükitud välireklaame. Erakonna tegevjuhi Vahur Kollomi vastustest selgub, et üle Eesti on nende kampaania reklaamid nähtaval erinevatel digiekraanidel. Seda, kui suur summa reklaami peale kulub, ei ole teada, erakond rahastab aga kogu välimeedia kampaania ise.

Eelmistel valimistel kulus Vabaerakonnal välireklaamile 9 855 eurot. Ainuüksi eelmise aasta viimases kvartalis kulutati välireklaamile aga 12 866 eurot.

“Vabaerakond on keskendunud peamiselt enda kampaaniale. Hoiame teiste erakondade tegevusel silma peal, kuid ei monitoori neid mahu ega hinna osas,” ütleb Kollom.

Eesti 200 ainsad plakatid olid Hobujaamas

Igor Taro erakonnast Eesti 200 sõnab, et nimetet erakonna ainsad plakatid, mis ka üle Eesti kuulsaks said, asusid Tallinnas Hobujaama trammipeatuses.

Selle kampaania maksumus oli tema sõnul umbkaudu 3000 eurot. 2018. aasta viimases kvartalis kulus Eesti 200-l välireklaamile aga 18 505 eurot.

Foto: SANDER ILVEST/EESTI MEEDIA / Scanpix

Taro räägib ka, et enim on välimeedia plakatitesse panustanud Isamaa. “Pealinnas ringi liikudes vaatab igal ristmikul vastu kümneid ühte moodi arvutitöödeldud nägusid, tahad sa seda või mitte.

Kuigi nii Reformi- kui ka Keskerakond paistavad väga kõva välimeediaga silma ka regioonides, siis tundub, et Isamaal on ehk isegi ebaproportsionaalselt palju välireklaami sedapuhku olnud.

Nad alustasid teistest mitu kuud varem, et upitada valimiskünnise alla vajuvat reitingut ja pakun, et selleks kulus neil sadu tuhandeid eurosid. See raha tuleb peamiselt meie ühisest maksumaksja taskust, kust jagatakse erakondadele igal aastal toetusi.

Võib-olla on Isamaa saanud ka oma II pensionisamba vastase kampaania tarbeks mõne asjast huvitatud ettevõtja annetuse,” sõnab ta.

Foto: Konstantin Sednev / Eesti Meedia / Scanpix

EKRE: väiksem on rohkem

Eesti Konservatiivne Rahvaerakond on aga keskendunud väiksematele, aga seejuures rohkematele pindadele, mis saavutaks paremat katvust. Kõigisse Eesti maakondadesse telliti reklaame nii bussipeatustesse kui ka kolmepoolsetele piilaritele.

Erakonna pressiesindaja Holger Berg ütles Rahageeniusele, et nende hinnangul kulutasid Reformi- ja Keskerakond reklaamile hinnanguliselt kolm korda rohkem kui EKRE.
Eelmistel valimistel kulus EKREl välireklaamile 16 875 eurot, eelmise aasta viimases kvartalis aga kõigest 60 eurot.

Sotsidel suured pinnad

“Sotsiaaldemokraatide valik välireklaami tehes on olnud alati pigem suuremad pinnad, nii ka seekord, seda alates suurematest rippkangastest, reklaamtreileritest ja reklaamtahvlitest kuni kolme küljega postamentideni. Mõnes kohas kasutasime ka bussipeatuste vitriine – siis, kui suuremaid pindu oli raske leida. Esimest korda kasutasime süsteemselt ka LED-ekraane,” räägib sotside kampaaniajuht Kaarel Oja.

Sotsid on traditsiooniliselt Keskerakonna rohelisse rüütatud Laagna tee seekord üsna punaseks värvinud.Foto: Konstantin Sednev / Eesti Meedia / Scanpix

Kogu sotside üleeestilise kampaania maksumus moodustab umbes 10% kampaania eelarvest. “Visuaalselt hinnates on kõige jõulisemalt panustamas Keskerakond ja Isamaa,” kommenteerib Oja teiste erakondade välireklaame.

Eelmistel valimistel kulutasid sotsid välireklaamile 139 849 eurot.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.