Eelistused on muutumas: olukord soosib aina väiksemat ja rohelisemat sõidukit

Kuivõrd suure ja võimsa sõiduki omamine muutub autoomanikule järjest koormavamaks, võidavad sellest keskkonnasõbralikud ja väikesed autod, mis on tarbijale kättesaadavamad ega kujuta potentsiaalsele omanikule nii suurt maksukoormust.Foto: Shutterstock

Autoturg on hetkel muutuste keerises – kui varem oli paljude lemmiksõidukiks kas universaal või linnamaastur, siis hinnatõus ja peagi rakenduv automaks toovad endaga kaasa muutuse ka eestlaste eelistustes. Millised autod koguvad tulevikus suure tõenäosusega populaarsust, räägib Luminor Liisingu juht Andrus Soodla.

Senised lemmikud muutuvad aina kallimaks

Soodla sõnul on praegu autoturul käes huvitav hetk: kui tahavaatepeeglisse pilgu heites võiks teha ühe järelduse, siis tuleviku osas kipuvad ennustused minema hoopis teises suunas. “Tänaseni on eestlaste puhul eelistatud sõiduvahendiks keskmine või veidi suurem võimsa mootoriga nelikveoline auto, mis on universaalne selle parimas tähenduses. Selline trend on kestnud juba kümmekond aastat,” kirjeldas ta.

Nüüd aga seistakse piltlikult öeldes ristteel: kuivõrd uued autod on läinud järjest kallimaks, elamiskulud on kasvanud ning lähitulevikus jõustuv automaks tõotab autoturul toimuvat korralikult raputada, on kahanenud eestlaste võimekus suuri ja kallemaid sõidukeid endale lubada.

“Kui tänaseni pole auto omamine tähendanud inimeste jaoks maksukoormuse suurenemist, siis nüüd on maksupoliitika muutumas ning seeläbi peavad muutuma ka käitumismustrid. Kuna automaks avaldab autoturule tõenäoliselt väga suurt mõju ning puudutab kõiki autoomanikke, juhitakse seeläbi väga mõjusalt ka kogu ühiskonna käitumist,” sõnas Soodla.

Autoost muutub järjest ratsionaalsemaks otsuseks

Kuivõrd suure ja võimsa sõiduki omamine muutub autoomanikule järjest koormavamaks, võidavad sellest keskkonnasõbralikud ja väikesed autod, mis on tarbijale kättesaadavamad ega kujuta potentsiaalsele omanikule nii suurt maksukoormust.

“Seni on peetud autot suuresti emotsiooniostuks. Kui aga auto eest tuleb rohkem raha välja käia, muutuvad otsused järjest ratsionaalsemaks ja teadlikumaks, mis tähendab, et eestlane hakkab järjest rohkem pöörama pilku keskkonnasõbraliku ja väiksema auto suunas,” kommenteeris ekspert. Seda kinnitab ka ametlik statistika, mille põhjal ostetakse järjest rohkem just elektriautosid. Kui seni on müügistatistika olnud võrdlemisi tagasihoidlik, siis iga aastaga on elektriautode müüginumbrid jõudsalt kasvanud.

“Keskkonnasõbralikust autost saab järjest rohkemate jaoks ratsionaalne ja olukorra muutumisest tulenev valik. Seega on automaksul kindlasti teadlik eesmärk: kutsuda esile ühiskonnas vajalikke muutusi,” sõnas Andrus Soodla.

Siiski on paljude jaoks fakt, et universaalauto mugavustest ja mahutavusest on raske loobuda – nii pole ka Soodla sõnul selge, kui kaua nii suur muutus ühiskonnas aega võiks võtta. Küll aga soosib muutuv olukord uusi ärilahendusi ja võimalusi, kus inimeste igapäevased sõiduvajadused lahendab näiteks üks ning erakorralised vajadused hoopis teine, s.t näiteks rendisõiduk.

“Kui praegu on sellised renditeenused veel võrdlemisi kulukad, siis tulevikus võivad need muutuda inimestele taskukohasemaks. Näiteks, kui igapäevaselt sõidab inimene väikese elektriautoga, siis tulevikus pakub renditeenust automüüja, kelle käest saab teise sõiduki soodsamatel tingimustel lühiajaliselt rentida,” näitlikustas ekspert.

Selliste teenuse kättesaadavuse paranemisel muutubki aina realistlikumaks stsenaarium, kus universaali või linnamaasturit pole enam igapäevatoimetusteks tarvis.

Elektriautode pakkumine kasvab

Kuid mida võib oodata alanud aastalt? Kuivõrd automaks hakkab kehtima 2025. aastal, võib autoturul aktiivsus suureneda eeskätt nende sõidukite vaates, mida automaks rohkem puudutab. “On näha, et suured diiselmootoriga autod on tänaseks juba ära tellitud, et need jõuaks veel sel aastal registreerida,” sõnas Soodla.

Kuigi elektriautode osakaal on iga aastaga järjest suurenenud, võib ennustada, et suurt plahvatust nõudluse osas alanud aasta veel kaasa ei too. “Elektriautode pakkumine kindlasti suureneb –  juba on turule jõudnud näiteks väikesed Hiina autod ning on väga tõenäoline, et selliseid taskukohaseid elektriautosid tuleb turule aina juurde. Kuna liisingu tingimused soosivad keskkonnasõbralike autode ostu, näeme seda muutust tõenäoliselt ka liisinguturul,” ütles ekspert lõpetuseks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.