Ülevaade liisinguturul toimuvast: millal langeb euribor ning mis saab autohindadest?

Kui veebruaris langes uute autode läbimüük aastases võrdluses 11%, siis märtsis müüdi Eestis uusi autosid 1699 ehk 26% vähem kui möödunud aasta märtsikuus.Foto: Shutterstock

Kevad on liisinguturul alanud tagasihoidlikult ning uute autode müüginumbrid on eelmise aastaga võrreldes tuntavalt langenud. Millal langeb euribor, millised tegurid hoiavad liisinguhuvilisi tagasi ning mis saab elektriautode hinnatasemest, selgitab Luminori Liisingu juht Andrus Soodla.

Müüginumbrid on tagasihoidlikud

Kui veebruaris langes uute autode läbimüük aastases võrdluses 11%, siis märtsis müüdi Eestis uusi autosid 1699 ehk 26% vähem kui möödunud aasta märtsikuus. Soodla sõnul on tegemist küll suure, kuid siiski oodatud langusega, mis ei tulnud ka liisinguturule üllatusena.

Eelkõige võib madalate müüginumbrite taga näha eelmise aasta lõpus järsult suurenenud aktiivsust, mida põhjustas käibemaksu tõus. “Tõepoolest, november ja detsember olid käibemaksu tõusu tõttu väga aktiivsed – kasv oli koguni 150% ning ajalooliselt olid need kõige tugevamad müügikuud. Seega võis eeldada ja ennustada, et selle aasta alguses võivad müüginumbrid märgatavalt langeda,” ütles Soodla.

Euribor tõotab viimaks langeda

Kuivõrd liisinguturul toimuvat on väga palju mõjutanud euribori tõus, mis moodustab hetkel liisingfinantseerimise hinnast ⅔, paistab turul ka esimene lootuskiir, et tõenäoliselt hakkab Euroopa keskpank intressimäära peagi langetama.

“Küsimus on nüüd selles, millal langetus tuleb: hetkel ennustatakse esimest langetust juunikuusse. Selline otsus oleks liisinguandjatele ja -võtjatele väga julgustav: kui varem oli tunne, et iga uus päev toob halvema uudise, siis tänaseks pole enam näha, et olukord enam kehvemaks läheks,” kommenteeris Soodla.

Kõrgest intressimäärast tingituna on liisinguandjad teinud fikseeritud intressiga hinnapakkumisi – eksperdi hinnangul jäävad need turule tõenäoliselt alles ka pärast euribori langemist, kuid huvi võib nende vastu tuntavalt raugeda. “Kindlasti toetab langev euribor ka nõudluse kasvu, kuna praegune olukord on liisinguvõtjaid väga ettevaatlikuks sundinud,” lisas ta.

Kolm olulist tegurit

Kuigi kevad toob reeglina liisinguturul kaasa huvi tõusu ning sügis vähenemise, võib aktiivsus tänavu jääda siiski tagasihoidlikumaks kui mullu. Selle taga näeb ekspert kolme olulist tegurit. Esiteks on tarbijate kindlustunne Eestis Balti riikidest kõige madalamal tasemel. “Kui Läti ja Leedu puhul ronib indeks ülespoole, siis eestlaste puhul on endiselt näha langust. Seetõttu on raske ennustada, milliseks 2024. aasta auto- ja liisinguturu jaoks kujuneb,” lisas ta.

Samuti võib tarbija olla äraootaval positsioonil eesseisva automaksu tõttu. “Kuna hetkel pole veel selge, millisel kujul automaks rakendub ning kuidas puudutab see autode esmaregistreerimist, ollakse suuresti äraootaval seisukohal. Kui detailid saavad selgemaks, mõjutab see kindlasti ka liisinguturul toimuvat ning muudab turu tõenäoliselt aktiivsemaks.”

Viimane, kuid samuti oluline tegur puudutab autode hindu. Soodla sõnul näitavad liisingtehingute andmed, et pikalt kestnud uute autode kiire hinnatõus on praeguseks seisma jäänud ning keskmine väärtus pole enam tõusnud. “Kasutatud autode puhul on küsimus, kas viimase aasta jooksul stabiliseerunud hind jääb paigale või langeb veel allapoole,” ütles ta.

Huvi elektriautode vastu tõusujoones

Ehkki elektriautode nõudlus on Eestis veel madal, on huvi Andrus Soodla sõnul kiiresti tõusmas. “Kuivõrd autotööstuse tootmisvõimsused on täistuuridel tööle pandud ning elektriautosid on tänaseks väga palju turule jõudnud, tuleb tõenäoliselt nende hindu langetada selleks, et kapital vabastada ja ringlust tekitada. Seetõttu võib ka lähitulevikus näha elektriautode hinnakampaaniaid.”

See võib Soodla sõnul tingida olukorra, kus elektriautode hinnad jõuavad sisepõlemismootoriga autodega samale tasemele. “Kindlasti aitavad hindade ühtlustumisele kaasa turule lisandunud soodsamad elektriautod. Seega võime tulevikus näha olukorda, kus elektriautod on sisepõlemismootoriga autodega samal hinnatasemel,” lisas ekspert.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.