Kuidas sa liisingu eest tasud? Ekspert: praegu on vajalik limiidid üle vaadata

Intressimäärade tõus puudutab ka liisingumakseid.Foto: Shutterstock

Euroopa keskpanga otsus intressimäära tõsta ei puuduta vaid koduomanikke, vaid ka liisinguvõtjaid. Luminor Liisingu juhi Andrus Soodla sõnul on just praegu vajalik nii tehniliselt kui ka sisuliselt üle vaadata ja veenduda, kas kõrgemat liisingumakset on ikka võimalik teenindada, kuna ühe väikese nupuvajutuse tõttu võib tahtmatult sattuda võlglaste sekka.

Märgid intressi tõusu kohta olid nähtavad juba varem

Soodla hinnangul hoogustus intressimäärade tõus veebruarikuus küll geopoliitiliste pingete lahvatamise tõttu, kuid märgid eesootava euribori tõusu kohta olid nähtavad juba varem. “24. veebruar oli kindlasti murdepunkt, kuid euribori tõusust räägiti juba enne seda. Seega ei olnud Venemaa sissetung kindlasti ainuke tegur, mis intressimäära kiirele tõstmisele hoo sisse andis.”

Et euribori mõju on eeskätt tajutav kinnisvaraomanikele, tuleb paljudele üllatusena, et intressimäära tõstmine mõjutab ka liisingumakseid – et aga liisinguturul pakutakse nii 3 kui 6 kuu euriboriga seotud lepinguid, tuleb seda edaspidi kindlasti silmas pidada.

“Luminor pakub nii 3 kui ka 6 kuu euriboriga liisingut ning oluline on rõhutada, et intressimäära tõusu valguses on neil kindlasti tuntav rahaline vahe. Liisinguvõtja peab arvestama, et 3 kuu euribori puhul muutub tema lepingu kuumakse iga 3 kuu tagant, 6 kuu puhul iga poole aasta tagant,” sõnas ta.

Paljudele tuleb liisingumakse tõus üllatusena

Ent miks tuleb intressimäära tõus autoomanikele nii suure üllatusena? “Autoliisingu keskmiseks lepinguperioodiks on 5 aastat – see on piisav aeg selleks, et tekiks petlik mulje, nagu liisingumakse suurus olekski fikseeritud, seda enam, et euribor pole selle perioodi jooksul tõusnud. Paraku nägime seda väga teravalt just sügisel, kui üks osa liisinguvõtjatest muutus tähelepanematuse tõttu võlglasteks, kuna intressimäära tõttu kõrgenenud liisingumakse tuli paljudele üllatusena või jäi vastupidiselt hoopis märkamata,” selgitas ta.

Seetõttu on liisinguvõtjatel hädavajalik teadvustada, et makse ei ole fikseeritud ning varem stabiilsena püsinud summa võib nüüd muutuda. “Kui varem kehtis vaid marginaal ning euribori väärtus oli negatiivne, ei pidanud liisinguvõtjad selle komponendiga üldse arvestama. Nüüd aga tuleb läbi mõelda, kas selleks muutuseks ollakse üldse valmis või mitte.”

Limiitide kontrollimine on hädavajalik

Selleks, et liisingumakse tõusuks valmis olla, on Soodla sõnul kaks viisi. “Kõigil liisinguvõtjatel tuleb mõelda, kas nad on liisingumakse tõusuks rahaliselt valmis – kas on ikka piisavalt rahalisi vahendeid, et lepingut teenindada? Kuna liisingumakse tõuseb, võib see ootamatult muutuda koormaks, mistõttu tuleks mõelda, kas praegusel kujul lepingu jätkamine on ikka reaalne või tuleks otsida mõistlikke alternatiive,” sõnas Soodla.

Teine ja väga oluline viis on veenduda, kas liisingumakse muutumiseks ollakse valmis ka tehniliselt. Just siin peitub Luminor Liisingu juhi sõnul põhiline murekoht ja probleem, mida iga hinna eest vältida. “Väga paljud liisinguvõtjad tasuvad liisingu eest e-arvetega, mis on ühest küljest väga lihtne ja mugav, kuid tuleb arvestada, et sellistel automaatmaksetel on peal limiidid. Muutunud olukorras on väga oluline veenduda, kas need limiidid takistavad tehingut ning kui jah, siis tuleb need limiidid kiiremas korras üle vaadata,” toonitas ta.

Kui arveid tasutakse e-postile saadetava PDF-faili põhjal, siis on senine praktika näidanud, et ka seal ei osata uuele summale vajalikku tähelepanu pöörata. “Inimene on harjunud, et summa on olnud püsivalt samasugune ning nüüd, kus see tegelikult muutus, ei panda seda tähele. Seega on väga tähtis veenduda, mis on liisingumakse täpne summa, kuna näiteks 3 kuu euribori puhul hakkab see muutuma iga 3 kuu tagant,” näitlikustas Soodla.

Kolmanda võimalusena kasutavad liisinguvõtjad püsikorraldust, kus teatud summa laekub iga kuu mõnele teisele pangakontole. “Kuna liisingumakse tõuseb, on vaja muuta ka püsikorraldusena laekuva summa suurust, kuna vastasel juhul ei ole võimalik arve eest täies mahus tasuda.”

Tuleb olla valmis veel suuremaks tõusuks

Et euribor ähvardab veelgi tõusta, tuleb valmis olla veel suuremaks liisingumakse tõusuks. “Kui jätta üks arve kogemata tasumata, jäädakse automaatselt võlglaseks, mis tähendab liisinguvõtjale lisakulusid. Seega tasub juba praegu veenduda, et liisingumaksed õnnestuks, kuna sügis tõestas, et paljudel jäid maksed tegemata just ebapiisavate limiitide tõttu.”

Euroopa keskpank on tänaseks teatanud, et euribori on vajalik tõsta veel 2–3 korda, mis tähendab liisinguvõtjale keskmiselt 50–100 eurot lisakulu. “Kui veel aasta tagasi tuli intressi maksta vaid marginaali ehk 2,5%, siis tänaseks on vaid euribor 2,5% – seega on intress tõusnud aastaga 5% peale ning autoliising muutunud kallimaks. Seega soovitan kõigil kaaluda oma võimalusi ja teha arvutusi, kas praegusel kujul lepingu teenindamine on ikka võimalik,” sõnas Soodla lõpetuseks.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.