Töökoha kohanduse saanud Varje: minu jaoks oli see juhuste kokkumäng – ma ei teadnud, et taolist teenust pakutakse

Varje Silm.Foto: Jassu Hertsmann

„Teemaks tuli see peale seljaoperatsiooni, kui teatud tööasendid muutusid probleemseks – näiteks raskused kummardamisel ja tõstmisel. Minu teenusekonsultant töötukassas pakkus välja võimaluse töökoha kohandamiseks, et saaksin antud kohal jätkata,” räägib Varje Silm (60).

Võrumaa sotsiaalkeskuses pesukorraldajana töötav Varje ütleb, et tegelikult pöördus ta töötukassa poole hoopis töövõime hindamise pärast – seda juba mitu aastat tagasi. Naist painasid erinevad liigesevalud ja puusavalu.

Aja jooksul sai ta töötukassalt muidki teenuseid, näiteks rehabilitatsiooni. „Mulle juhtus üks väga tubli füsioterapeut, kes avastas, et vajan operatsiooni. Operatsioon tehtigi möödunud aastal,” sõnab Varje.

Samal aastal oli uus töövõime hindamine ning töötukassa konsultant pakkus välja, et äkki oleks Varjele abi ka töökoha kohaldamisest. „Sealt see edasi areneski. See kõik oli tegelikult juhuste kokkumäng, et nii sattus. Kui mul poleks töövõime hindamist olnud, siis ma ilmselt isegi ei oleks sellest võimalusest teadnud. Aga võib öelda, et see on väga hea juhus, et ka nii aidatakse inimesi,” kõneleb Varje.

Ta toob välja, et lihtne inimene nagu tema, ei tea üldiselt niisuguseid võimalusi. „Lihtinimesena sa võib-olla lihtsalt ei tule selle peale. Ega väga palju pole ju reklaami või teavet. Ma muidugi ei ole käinud nende veebilehel, et teenuseid uurida. Vanasti oli pigem nii, et töötukassast said abi need, kes olid töötuna kirjas. Nüüd on ju erinevate lahenduste valik palju suurem,” mõtiskleb naine.

Töökoha kohandus on teinud töötamise lihtsamaks

Varje ülesanne on sotsiaalkeskuse pesumajas pesta pesu, triikida ja viia see klientide kappidesse. Kõnealuse ameti peal on ta olnud viimased 15 aastat.

Kui selgus, et on vaja minna operatsioonile, siis töö seisukohalt erilisi hirme polnud. Varje uskus, et küllap kuidagi ikka saab hakkama. Kui tuli välja, et töötukassa aitab pärast operatsiooni ruumi kohandada, oli see positiivne üllatus. Ka tööandja läks asjaga kohe kaasa ning oli Varje sõnul niisuguse võimaluse eest tänulik. Töötukassa selgitas välja Varje vajadused töökoha kohandamise osas ning edasine suhtlus käis eelkõige tööandja ja töötukassa vahel.

„Pärast operatsiooni oli raskendatud kummardamine ja samaaegselt tõstmine. Töötukassa pakkus tõsta pesumasinad kõrgemale – selleks on seal üks spetsiaalne tõstuk. Tõstuki peale annab tõsta pesu ja seejärel panna pesumasinate kõrgusele,” selgitab naine.

Kuna kohandusele kulus umbes üheksa kuud, jõudis Varje nii mõnigi kord mõelda, kas seda ikka on vaja. „Iga muutus nõuab aega järelemõtlemiseks. Tihti on kõige keerulisem tunnistada iseendale, et ma vajan abi. Pigem ollakse arvamusel, et küll kuidagi ikka saab. Võimalus tundus hea ja tänaseks võin öelda, et see on teinud minu töö lihtsamaks,” märgib ta.

Varje on alati julgenud tööandjaga oma tervisega seotud küsimustes rääkida ja julgustab ka teisi sama tegema. „Tööandjal on keeruline aidata ja otsida lahendusi, kui ta pole teadlik. Mingid lahendused vajavad suuremaid rahalisi võimalusi, mida tihti tööandjal ei ole ja sellepärast ongi väga hea, et töötukassa tuleb tööandjatele appi,” leiab ta.

Paljudel Eesti inimestel on üha raskem teha oma igapäevast tööd, sest nende tervis läheb tööl üha halvemaks. Tööandjatel on sageli keeruline märgata, millist abi töötaja vajab. Töötaja aga ei oska või ei julge abi küsida. Lõpuks jääb inimene ilma tööst ja tervisest ning tööandja heast töötajast. Aga see ei pea nii minema.

Töötukassa aitab nii tervisemurega töötajaid kui ka nende tööandjaid. Võta meiega ühendust: tervis@tootukassa.ee

Räägi julgemalt, tööta tervemalt!

Tutvu Töötukassa pakutavate võimalustega siin!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.