Uus relv tarbijatele: ainulaadne mudel reastab Eesti parimad ettevõtted ja aitab veebipoodide tausta kontrollida

Teaduspõhine maineskoor aitab valida usaldusväärseid partnereid.

Kuidas teada saada, kas koostööpakkumise saatnud ettevõte on usaldusväärne? Või kas veebipoest, kust plaanid ostu sooritada, tasub seda ikka teha? Olgu põhjus mis tahes – teinekord võib tekkida vajadus uurida mõne ettevõtte tausta. Üks Eesti ettevõte on sellistele küsimustele vastuste saamiseks töötanud välja ainulaadse teaduspõhise mudeli.

Infot otsides võib sattuda probleemi ette – usaldusväärse teabe leidmine ei pruugi olla kõige kergem ülesanne. Pealegi on kõiksugust informatsiooni külluses ning raske on hinnata, milline teabekild on oluline ja milline mitte. Samuti võib infootsingu protsess olla üsna aeganõudev ehk see võiks ju kuidagi kiiremini käia.

Just selleks, et igaühel oleks võimalik ettevõtete kohta käivat asjakohast infot saada mugavalt koondatud kujul, lõi krediidihalduste teenuste pakkumisest alustanud ning nüüd andmerakenduste loomisega tegelev Kreedix Grupp kunagi maineskoori.

Maineskoor on kõige lihtsamalt öeldes number, mis näitab ettevõtete reputatsiooni. Selle loomisel kasutatavad algoritmid koguvad andmerobotite abil erinevatest avalikest allikatest asjakohast infot. Saadud teave töötataksegi lihtsasti mõistetavaks tulemuseks ehk maineskooriks, mis paigutatakse võrdluseks kõiki Eesti ettevõtteid koondavasse andmebaasi.

“Mõnes mõttes ongi maineskoori andmebaas justkui ettevõtete pingerida,” ütleb muu hulgas Inforegistri ja ScoreStorybooki portaale haldava Kreedix Grupi juht ja asutaja Marie Rosin.

maineskoor

Portaalides ScoreStorybook ja Inforegister kuvatav maineskoor moodustub ettevõtete viie peamise ärijuhtimisprotsessi kvaliteedimõõdiku kombinatsioonil:

  • brändijuhtimine;
  • krediidijuhtimine;
  • müügijuhtimine;
  • personalijuhtimine ja
  • varade juhtimine.

Saadud tulemuste põhjal arvutataksegi skoor välja. Muu hulgas arvestatakse andmete väärtust ja hulka – mida väärtuslikumad on ettevõtte andmed ja mida avatum on ettevõte, seda suurem on maineskoor. Ja vastupidi – ettevõtetel, kellel puuduvad kontaktid, esinevad võlad, esitamata on majandusaasta aruanded, võib maineskoor olla miinustes. Mudeli algoritmis on brändijuhtimise võtmes kasutusel ka tunnused, mis pärinevad veebist leiduvatest andmetest. Samuti saavad infot oma firmade kohta lisada ScoreStorybooki portaali ettevõtete esindajad ise.

Lisaks on maineskoori juures skoorist tulenev hinnang, kas ettevõte on usaldusväärne või pigem siiski mitte. Küll aga rõhutab Rosin, et maineskoori mudeli kontseptsiooni välja töötades ei ole loojatel kunagi olnud kavas otseselt öelda, kas tulemus on hea või halb: selle järelduse võib igaüks ise teha.

Suurima Inforegistri maineskooriga ettevõtted

  1. Selver AS
  2. Tartu Ülikooli Kliinikum SA
  3. Põhja-Eesti regionaalhaigla SA
  4. Rimi Eesti Food AS
  5. Maxima Eesti OÜ
  6. Tallinna Linnatransport AS
  7. G4S Eesti AS
  8. Ericsson Eesti AS
  9. Eesti Post AS
  10. Telia Eesti AS

Sama mudeli alusel seatakse pingeritta otsustajad Eesti ettevõtetes ehk juhatuste liikmed, kelle maineskoor on kõigi nendega seotud aktiivsete ettevõtete summaarne skoor. Otsustaja suur skoor viitab sellele, et ta juhib suurt või suuri edukaid ettevõtteid, ja vastupidi – väike skoor viitab väikestele ettevõtetele. Miinusega skoor osutab juba suurtele raskustele tema poolt juhitavates ettevõtetes.

Suurima Inforegistri maineskooriga otsustajad

  1. Kristi Lomp
  2. Priit Perens
  3. Ilona Pastarus
  4. Andres Kotsar
  5. Joel Starkopf
  6. Viljar Arakas
  7. Tõnu Uustalu
  8. Vaido Padumäe
  9. Villu Õun
  10. Agris Peedu

Muidugi on maine pigem subjektiivne väärtus. Sarnaselt küsitlustele ei saa täielikku tõde teada ka analüütiliste tööriistadega. Teisalt võib Inforegistri maineskoori pidada siiski kõige usaldusväärsemaks indikaatoriks, sest see ei sõltu turunduslikest trikkidest, vaid objektiivsetest andmetest, mis skoori vaatamise hetkel saada on. Tõepoolest, number muutub reaalajas ning on seetõttu mõnes mõttes kõige objektiivsem info, mida saada võib.

Üksikute ettevõtete ja otsustajate skoorid ning loodud pingeread on avalikult kättesaadavad Inforegistri ja ScoreStorybooki portaalides. Samas on Kreedix Grupp loonud levinumatele veebibrauseritele mugava laienduse Storybook Web. Selle abil on kõikide Eesti ettevõtete kohta käiv info internetis ühe hiirekliki kaugusel – laienduse paigaldamisel ilmub brauseri tööriistaribale ikoon, millele vajutades näeb teavet just selle veebilehega seotud firma kohta.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.