Paljud eeskujulikud liisinguvõtjad satuvad pahaaimamatult võlglasteks

Et liisingumakse on märkimisväärselt tõusnud, on järsult kasvanud ka inimeste arv, kellel jääb arve õigeaegselt tasumata.Foto: Shutterstock

Et euribor ei ole tänaseks veel ennustatavat tippu saavutanud, tuleb eesootava tõusuga arvestada nii koduostjatel kui ka liisinguvõtjatel. Kuidas kasvavate intressimäärade valguses liisingumakseid korrapäraselt teenindada ning mida toob euribori tõus autoturule kaasa, räägib Luminor Liisingu juht Andrus Soodla.

Liisingumaksed ei tule läbi, põhjuseks üks nupuvajutus

Kui veel aasta tagasi koosnes keskmine autoliisingu leping vaid marginaalist, siis kerkiv euribor on igakuiselt makstavale intressile märkimisväärset mõju avaldanud. “25 000 eurot maksva auto igakuine liisingumakse on ühes kuus kasvanud keskmiselt umbes 60 eurot. Kuivõrd euribor on vaid poole aasta jooksul tõusnud 0%-lt 3%-le, ei saa salata, et liisinguvõtjate jaoks on tegemist väga järsu tõusuga, mis tuleb inimestele endiselt halva üllatusena,” märkis ta.

Et liisingumakse on märkimisväärselt tõusnud, on järsult kasvanud ka inimeste arv, kellel jääb arve õigeaegselt tasumata. Soodla hinnangul võib siin aga näha tehnilist, mitte rahalistest vahenditest sõltuvat põhjust, kuna võlglasteks satuvad sageli seni eeskujulikult käitunud liisinguvõtjad.

“Näeme igapäevaselt, et inimesed satuvad pahaaimamatult võlglasteks, kuna varasemalt seatud makselimiidid ei võimalda automaatsel maksel läbi minna või pole püsikorralduse summa piisav. Kui aga kliendile saadetakse paar päeva hiljem võlateatis, tasutakse arve otsejoones ära – see kinnitab, et tõenäoliselt on inimesed unustanud limiite muuta, mistõttu soovitan selle väikese, kuid olulise liigutuse ära teha.”

Tehingute arv on vähenenud

Kuna euribor ähvardab lähitulevikus veelgi tõusta, tähendab see autoomanike jaoks oma võimaluste ja vajaduste põhjalikumat kaalumist. “Kui lähtuda konservatiivsemast stsenaariumist ja eeldada, et euribor jääb 3% peale üheks või kaheks aastaks, siis kindlasti tuleks otsuseid teha isiklikest võimalustest lähtuvalt. See eeldab ka näiteks olemasoleva sõiduki ja sellele kuluva summa ülevaatamist, kuna kasvav intressimäär võib igakuiseid väljaminekuid väga palju mõjutada, nii lähitulevikus kui ka pikema aja vältel,” sõnas Soodla.

Käitumuslikku muutust inimeste otsustes peegeldab ka autoturu tehingute arv, mille põhjal on aktiivsus viimastel kuudel veidi langenud. Siiski pole näha, et inimesed päriselt autodest loobuksid. “Auto on ühiskonnas kindlal ja tugeval positsioonil ning need, kellel on sõidukit igapäevatoimetusteks vaja, peavad kõrgema intressimääraga arvestama. Küll aga tasub põhjalikult läbi mõelda, millist liisingu kuumakset endale tegelikult lubada saadakse,” sõnas ta.

Siinkohal julgustab Luminor Liisingu juht tutvuma erinevate teenusepakkujate ja võimalustega, kuna liisingu tingimused võivad olla väga erinevad. “Luminoris on eraisikutel võimalik sõlmida liisinguleping kuni 7 aastaks, mille abil saab igakuist makset tõhusalt langetada. Seega tasub kindlasti uurida erinevaid lepinguid ja kaaluda pikemat perioodi kui tavapärane 5 aastat.”

Maksepuhkuse asemel mõtle vara väljavahetamisele

Kuivõrd ootamatute sündmuste ajel on kodulaenu puhul võimalik maksepuhkust taotleda, siis liisingu puhul on sellist olukorda lahendada keerulisem. “Et auto väärtus väheneb ajas, siis maksepuhkuse võtmine liisingu jääki ei vähenda. Halvimal juhul võib autoliisingu puhul rääkida kuni 3–4-kuusest maksepuhkusest, kui liisinguvõtja puhul ilmneb mõni suur ja ootamatu takistus. Kui aga liisingu teenindamine muutub võimatuks pikemas perspektiivis, oleks mõistlik kaaluda olemasoleva vara väljavahetamist rahakotisõbralikuma alternatiivi vastu,” selgitas ta.

Soodsama auto leidmise korral võib liisingu asemel taotleda ka autolaenu, mida Soodla soovitab eeskätt kuni 8000 eurot maksvate sõidukite puhul. “Võrreldes liisinguga on autolaenu tingimused veidi paindlikumad: tegemist on kliendi enda varaga, mis tähendab lisakohustuste, sealhulgas kaskokindlustuse olemasolu puudumist.”

Samuti seisneb erinevus makstavas intressis. “Kui autolaen on enamasti olnud fikseeritud intressiga, mida euribor ei mõjuta, ning võrreldes liisinguga on intress olnud proportsionaalselt kõrgem, siis järjest kerkivate intressimäärade valguses on kahe finantseerimisvõimaluse erinevus märksa väiksemaks muutunud. Seega on autolaenu kättesaadavus kindlasti paranenud,” sõnas Soodla.

Luminori Liisingu juhi sõnul seisneb ootamatult suureks koormaks muutunud olukorra lahendamise võti eelkõige asjakohases reageerimises. “Maksevõimekuse langus võib olla inimeste jaoks küll valulik teema, kuid juhin siinkohal tähelepanu, et muretsemiseks pole põhjust: kasutatud autode hinnad pole tõusnud ega langenud ning autoturul on hetkel pakkumist piisavalt, millega olemasolevat autot asendada,” kinnitas ekspert.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.