Selveri blogi

Pilk kardinate taha: kuidas üks e-Selveri tellimus vormistusest kliendi ukseni jõuab?

Foto: Liina Prohhorov

Toidukaupade kättesaamiseks on tänapäeval rohkem kui üks moodus. Füüsiliselt poes kohal käimise kõrval kogub populaarsust ka ostukorvi otse koju või kodu lähedale tellimine, et sedasi aega hoida ning vältida üleliigsete kaupade ostmist.

E-Selverist saavad koju kaupa tellida kõik kliendid, kes teeninduspiirkonnas elavad – umbes 700 000 Eesti elanikku. Milline näeb aga välja kogu toidu koju tellimise protsess, millest klient tavaliselt teadlik pole?

Millisest Selverist Sulle kaubad koju kätte jõuavad?

Oluline on tähele panna, et e-Selveri kaubavalik ei peegelda täielikult Selveri kaupluste kaubavalikut. Põhjuseks on muidugi asjaolu, et erinevate Selveri kaupluste vahel võib kaubavalik üpris palju erineda. “Kõiki tooteid, mida me kauplustes müüme, ei ole e-Selveri keskkonnas müügil,” sõnas Selveri juhatuse liige Kristi Lomp. “Tuleb teha valikuid, mida me klientidele pakkuda saame ja mida kliendid enim tellida soovivad – hetkel on valikus ca 15 000 toodet.”

Võrdluseks: üle kõikide Selveri kaupluste on müügil kokku 55 – 60 000 toodet. Kogu tellimisprotsess saab alguse hetkest, mil klient oma tellimuse e-Selveri keskkonnas vormistab. Kõikide tellimuste füüsiliseks alguspunktiks on Tallinnas asuv Selveri komplekteerimiskeskus. “Pimelaos on meil igal ajahetkel olemas ca 2500 toodet,” ütles Lomp. “Ülejäänud tooted korjatakse tellimuste jaoks kokku Järve Selveri riiulitelt,” selgitas ta.

Esimeses ehk pimelaos hoitakse e-Selveri kõige populaarsemaid tooteid, et töötajad ei peaks iga tellimuse puhul ostetuimate toodete otsimisele aega kulutama. Järve Selveri müügisaalist  hangitakse kõik ülejäänud kaubad, mida parajasti komplekteerimiskeskuses ei hoita või on endal parajasti otsas. “Kahest laost kokku korjatud tooted kohtuvad siis meie komplekteerimiskeskuses, kus neist pannakse kliendile juba terviklik tellimus kokku,” sõnas ta.

Teekond tellimusest kullerini

E-Selveri keskkonnas saab tellimusi esitada kuni 7 päeva ette, mis tähendab, et igal ajahetkel on komplekteerimislaos näha eesootavaid tellimusi. “Viimase aja tendents on selline, et tellitakse ikkagi samaks või järgmiseks päevaks. Suhteliselt vähe inimesi tellivad nädalaks ette.”

Tellimusi asuvad komplekteerima e-teenindajad ehk komplekteerijad, keda veel firmasiseselt ka noppijateks kutsutakse. “Lisaks on meil veel kaubakategooriajuhid, kes meie pimelattu kaupa tellivad, ning e-Selveri vahetuse vanemad, kes on lüliks kõikide osapoolte vahel. Nad vahendavad kliente, kaubakategooriajuhte ja e-teenindajaid,” sõnas Lomp. Jooksvaid tellimusi on komplekteerimiskeskuses pidevalt näha ning järjestatud on need muidugi kohaletoimetamise järjekorras.

Kui tellimus on kohale jõudnud ja e-teenindajatele edastatud, tulebki hakata seda komplekteerima. “Tegelikult on nii, et üks teenindaja ei pane pea kunagi tervet tellimust üksi kokku. Tavaliselt tegeleb ühe kliendi tellimusega minimaalselt kaks teenindajat, võibolla isegi rohkem,” selgitas ta. Kõigepealt korjatakse Lompi sõnul kokku kõik pimelaos koha peal olevad kaubad, misjärel läheb tellimuse ülejäänud komplekteerimata osa Järve Selverist noppimisele.

Kui tellimuse jaoks vajalikud kaubad on koos, jõuavad need pakkimisalale, kus iga kliendi tellimus vastavalt kliendi soovile, kas paber- või kilekottidesse pakitakse. Vahel on tema sõnul töös ka eraldi pakkijad, näiteks väga tihedate perioodide ajal. Peale poekottide komplekteerimist kleebitakse neile külge aadressid ning pakitakse kotid ümber kastidesse, mis juba kullerite masinatesse tõstetakse.

Kuller toob toidukoti ukse taha või valitud väljastuspunkti

Ka e-Selveri kullerite marsruutide välja arvutamiseks kasutatakse nutikat rakendust, kuigi Lompi sõnul on siiski juhtidel endal õigus sõiduplaanis muudatusi teha ning hinnata, milline on kõige efektiivsem viis kliendini jõudmiseks. “Ja nii lõpuks kuller valitud marsruudil tellimuse kliendi ukseni toobki,” sõnas ta.

Kuid e-Selverist kaupade kätte saamiseks on ka teine variant. Nimelt saab koju tellimise asemel valida välja ühe 12-st e-Selveri väljastuspunktist, kuhu klient saab endale sobival ajal kaubale järele minna.

Kaupa tellides on oluline jälgida ka aega, millal tellimus esitatakse.

Pärnu piirkonnast tellides tuleb tellimus esitada 360 minutit enne teenindusaja lõppu, milleks Pärnus on 17:00 kuni 21:00 (Tallinnas 10-22:00). Seega tuleb Pärnu kliendil esitada samal päeval koju toimetamiseks tellimus enne kella 11:00, kuna vastasel juhul ei pruugi e-Selveri komplekteerimiskeskuses lihtsalt tellimuse kokku panemiseks ja kohale toimetamiseks piisavalt aega jääda. Tallinnas on ajaaken samal päeval soovitava tellimuse esitamiseks juba suurem.

Tellimuste arv ei peegelda alati tegelikku töömahtu

Vahel võib Lompi sõnul juhtuda ka see, et õigel ajal esitatud tellimused kliendini ikkagi soovitud ajaks ei jõua. “Valetada me ei saa tõesti, aeg-ajalt tuleb selliseid olukordi ette. Näiteks kui lumi maha sajab, võib liiklus muutuda väga kaootiliseks ning vahel tuleb ette ka massilisi haigestumisi, mis võib päevaplaani täiesti segi lüüa,” rääkis ta.

“Samuti võib väga suure mõjuga olla ka väike tehniline rike, mille tõttu näiteks 30-minutiline paus sisse tuleb. Mõtled küll, et mis see pool tundi ikka on, aga kui korrutada see 30 minutit kõikide meie töötajatega, tuleb kokku juba päris suur tööaja kaotus,” selgitas ta.

Kõige tihedamad päevad tellimuste esitamises on tema sõnul esmaspäevad ja reeded. “Vahel ei olegi tellimusi arvuliselt nii palju, aga tööd on tunduvalt rohkem kui mõnel teisel päeval. Kõik sõltub sellest, kui suured on tellimused ja milliseid tooteid tellitakse,” selgitas Lomp ning lisas, et oma aja võtab enda alla ka puu- ja köögiviljade kaalumine, mida e-Selveri töötajad käsitsi teevad, kuna oluline on kliendile kaup võimalikult täpselt kätte toimetada.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.