Selveri blogi

Üllatusi kuhjaga: mis toidukraami inimesed sel jaanipäeval kõige rohkem ostsid?

Võidupüha ja jaanid on selleks aastaks läbi. Inimesed naasevad tööle või jätkavad puhkustega, kuid Selveris on aeg vaadata üle pühadeaegsed müügitulemused. Tänavune jaani-ilm ei olnud midagi erakordset, kuid vähemalt ei sadanud enamikes Eestimaa paikades vihma. Ilm on kaupluste jaoks väga oluline, kuna mõjutab inimeste ostukäitumist suurel määral.

Eestlased ostsid tavapäraselt palju liha ja kala, aga rekordi tegi hoopis jäätis

Jaanipäevadel on üle Eesti pea kõikides jaekauplustes tavalisest rohkem sigimist-sagimist, kuna inimesed on puhkusel või puhkusele minemas. Käiakse grillimas, valmistutakse jaanipäevaks ja loomulikult tuleb selle jaoks käia tavalisest rohkem poes või osta korraga suuremaid koguseid. Jaaniperioodiks loeb Selveri äriarvestuse juht Kristjan Anderson aega 20. juunist 24. juunini, mil ostmine kõige tihedam on.

“Tootegruppidest liha läbimüük mäena ei kasvanud,” sõnas Anderson. “Pigem jäi jaanikasv liha ja kala osas esialgsete andmete järgi jaanieelse perioodiga sarnaseks,” ütles ta ning lisas, et võibolla käidi tänavu jaanide ajal lihtsalt rohkem väliüritustel ja osteti toitu koha pealt. Juunikuu on siiski lihatoodetel aasta kõige suurema läbimüügiga periood ning ka tänavu kasvas müük umbes veerandi võrra tavalisega võrreldes.

Eri aastate võrdluses loevad ka mitmed faktorid nagu näiteks ilm – möödunud aastal oli jahedam – ja see, mis päevale jaanipäev täpselt langeb. Võibolla on just soojem ilm põhjuseks, miks tänavu jaaniperioodil sedavõrd palju jäätist osteti. “Suurim üllatus oli see, et jäätiste müük tõusis üle 40%, mida me kindlasti ei osanud ette näha,” ütles Anderson. “Oli selline parasvöötme suvi, klassikaline Eesti suvi, aga eelmisel aastal oli jaanipäev jälle eriti jahe, istuti jopedega,” pakkus ta välja põhjust säärasele müügivahele.

Märkimisväärselt tõusis jaaniperioodil ka vee ja karastusjookide müük, mida osteti sarnaselt jäätisele 40% juures rohkem võrreldes tavaperioodiga. Alkoholi müük jäi tänavu üpriski tavapärasele tasemele. Oodatult osteti rohkem lahjat alkoholi ning Anderson usub, et sel aastal on eestlaste seas piiritagune tegevus juba veidi vähenenud ning üha enam ostetakse ja tarbitakse vägijooke just kodumaal.

Linnad olid jaanide ajal inimestest tühjad

Lõviosa Selveri läbimüügist moodustavad suuremad linnad nagu Tallinn ja Tartu, kuid jaanipäeva peevad eestlased traditsiooniliselt ikkagi kuskil looduses, festivalil või suvilas, mitte linnas. Seda oli näha ka Selveri müügitulemustest, mis näitasid, et eriti populaarsed sihtkohad olid tänavu pööripäeval just saared.

“Tallinna poed olid nõrgema tulemusega, sest pühad olid pikemad,” ütles Anderson. “Seal jäi nagu müük nõrgemaks. Eelmisel aastal olid inimesed rohkem linnas, sest pühad olid ainult nädalavahetusel, tänavu tuli nagu üks päev boonusena juurde.” Selgelt andis märku inimeste soovidest maale minna näiteks Hiiumaa ja Saaremaa Selverite müük, mis kohati lausa rekordiline oli.

“Hiiumaad tabas tänavu kindlasti suurem rünnak, et seal kasvas jaani läbimüük üle kolmandiku,” ütles ta. Näha oli müügi ja külastatavuse kasvu ka Valgas, Põltsamaal, Pärnus, erinevates maakonnapoodides.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.