Tervislik toitumine ja oma keha eest hoolt kandmine on viimaste aastate jooksul muutunud aina olulisemaks, seda nii laias maailmas kui ka siinsamas Eestis. Mitmelpool maailmas on sündinud idufirmasid, mis soovivad lahendada toiduturul esinevaid probleeme, üheks selliseks ettevõtmiseks on ka Boost Yourself, mis nüüd Funderbeami platvormil rahastust otsima hakkas, et vallutada Iirimaa turg.
Boost Yourself hakkas Funderbeamis raha koguma loetud päevad tagasi, eesmärgiga koguda vähem kui kuu jooksul kokku 300 000 eurot. Nüüdseks ollakse sellele eesmärgile juba lähedal ja minna on veel veidi üle poole teest, kuid seda mitte juhuse tõttu, vaid metoodilise ja läbimõeldud plaani toel, mida toetab selgelt ka asjaolu, et firma taga seisvad inimesed armastavad seda, mida teevad, kuid seejuures ei lase emotsioonidel võimsust võtta ja teevad vajadusel ära rasked otsused.
Boost Yourselfi kaasasutaja ja tegevjuht Teet Torim selgitas, et raha kaasamise mõte sai selgeks juba möödunud septembris, kui firma oli kokku saanud esimese pikema tegevusplaani edasiste arengute kohta. “Selle käigus selgus, et ilma vahendeid kaasamata me väga suuri investeeringuid uutele turgudele sisenemiseks ette võtta ei saa. Eesti turul teenitav käive võimaldab mõnel kuul investeerida ekspordi turundusse 300€ teine kuu 1500€ ja mõni kuu mitte midagi,” kirjeldas Torim olukorda, kust firma ennast mõne kuu eest leidis.
Raha ei hakata aga kaasama uisa-päisa, vaid nii firma enda arengu kui ka investorite rahulolu jaoks peab olema paigas selge plaan, miks raha koguma hakatakse. Boost Yourselfi puhul on eesmärgiks laienemine. Torim selgitas, et firma soovib sel aastal Iirimaa turul 400 000 eurot käivet teha ning lisaks soovitakse suunata rohkem vahendeid tootearendusse, mille käigus plaanitakse välja 15 uut toodet ja siseneda enda jaoks täiesti uude kategooriasse, et laiendada potentsiaalset kliendibaasi. Kogu selle tegevuse lõpptulemuseks peaks olema see, et Boost Yourselfi pangakontole laekub aasta jooksul miljoni euro jagu käivet.
Investor vaatab tegijaid
Boost Yourselfi rahastuskampaania juhtinvestor Kert Keskpaik sõnas, et põhjus, miks ta otsustas riski võtta ja kampaaniat toetada, on ühelt küljelt personaalne, teiselt küljelt on ettevõte juba näidanud, et seda veavad asjalikud ning osavad asutajad, kelle pärast pole tarvis muretseda.
Keskpaik lausus, et üheks motivaatoriks investeerimise juures oli asjaolu, et ta on ise üritanud viimased 15 aastat järgida, mida ta ta sööb ja et toitumine oleks tervislik. “Kui mulle räägiti Boost Yourselfist, nende toodetest ja meeskonnast, siis mulle tundus, et just see on õige asi,” lausus ta ja lisas, et firma meeskond on tasemel, olemasolevad tooted on head ja lisaks on palju uusi tooteid lisandumas.
“Minu arust on meeskonnal üks väga suur pluss, mida tihti ettevõtetel napib, see on tipptasemel turundus ja müük. Toode võib olla väga hea, aga kui müüa ei osata, siis kukub see turul läbi – Boost Yourselfil see murekoht puudub,” selgitas ta, märkides, et hea toode on juba olemas, seda osatakse müüa, juhil silm särab ja ta teab, mida on vaja parandada või vajadusel ka jõuliselt muuta. “Ühesõnaga, ta on võitja tüüpi.”
Millist rolli investor firma tulevikus mängida saab?
Nii nagu on oluline see, et investor, tema visioon ja firma vedajat visioon kattuks, on sama oluline see, et juba alguses oleks selge, mida investorilt oodatakse ja mida ootab tema. Kuna investor võib idufirmas olla passiivne, andes raha ja oodates suurt tulu, või hoopis mentor ja igapäevane asjaajaja, on probleemid kerged tekkima, kui enne praktikani jõudmist teooriat selgeks ei räägita.
Boost Yourselfi puhul näib aga selge, et nii Torim kui ka Keskpaik lähenevad koostööle sarnase mõttemaailmaga: investor ei saa olla kuskil nurga taga peidus ning pigem soovivad mõlemad, et investor teaks täpselt, mis firmas sünnib ja vajadusel nõu ja jõuga kaasa aitaks.
Torim selgitas, et investori kaasamine teeb firma läbipaistvamaks. “See tõstab huvi meie tegemiste vastu ja saame siinkohal jagada arenguid, mis eelnevalt on jäänud puhtalt maja sisse. Näen seda, et meie kohus on hoida ka uued omanikud hästi informeeritud. Oleme täna juba juurutanud mõtteviisi, et meil on vaja enda tulemustest kellelegi raporteerida,” sõnas ta.
Keskpaik tõdes tõsiasja, et kuna eesmärk on kaasata 300 000 eurot ja saavutada seeläbi suured eesmärgid, siis tema töö juhtinvestorina on aidata planeeritud eesmärki ka päriselt täita. “Nõnda saaksid investorid premeeritud oma valmisoleku eest panustada Boost Yourselfi julgetesse, ent läbimõeldud plaanidesse,” sõnas ta.
Investeerimismaailm on kirju: miks üldse ühte firmat ühisrahastada?
Erinevaid viise, kuidas üks idufirma võib oma rahakoti kasvatada, või kuhu investor saab vaba raha paigutada, on kümneid, kui mitte sadu. Seega on iga firma ja investori jaoks oluline läbi mõelda, millist kanalit valida ja kas platvorm on seda väärt.
Sel korral osutuks valituks Funderbeam, mille kasuks rääkis nii investori kui ka firma seisukohalt paindlikkus ja asjaolu, et platvorm on end juba tõestanud.
Torim märkis, et Funderbeam annab investoritele võimaluse kaubelda Boost Yourselfi osalusega järelturul. Teisalt on platvorm sobilik riskide maandamiseks ka firma väiksematele investoritele nagu ettevõtte enda kliendid.
Järelturu võlu tõi esile ka Keskpaik, kes märkis, et lisaks on positiivne see, kuidas info liigub ning kuidas see platvormil kuvatud on: investorid saavad küsida küsimusi otse ettevõtete juhtide, töötajate või lead-investorite käest.
Midagi ei ole ilma oma mõttekohtadeta
Iga investeerimisring on nii investori kui ka raha kaasava ettevõtte jaoks hoolikas riskide ja võlude tasakaalustamise mäng, kus tuleb ära kasutada oma sisetunnet, valdkonna teadmisi ja kohvipaksult ennustamise oskust.
Torim sõnas, et Boost Yourselfi suurim ootus käimasoleva rahastusringiga on see, et investeerida soovijaid on rohkem, kui saab selle vooruga kaasa võtta. Samas on hirmuks see, et tootmine peab vastu Iirimaa kasvu ambitsioonidele. Keskpaik lausus, et suurimaks võiduks investeerimise juures on hea tootluse teenimine ja suurte vigade vältimine. Karmimad kaotused on samas olnud suurimateks õppetundideks, mida on ta analüüsinud ja neist õppinud, seega on selge, et Boost Yourselfi raha panustamine on olnud läbimõeldud otsus ja on selge, et ettevõttel on tulevikku.
Funderbeam – investeerimis-ja kauplemisplatvorm kasvuettevõtetele.