Üllatus e-kaubanduse võidujooksus: esirinnas on Läti ettevõtted

Veebis ostlevate inimeste arv kasvab Balti riikides iga aastaga.Shutterstock

Luminori korraldatud uuringu kohaselt ostlevad Balti riikide elanikud üha enam veebis, kuid Leedu ja Eesti ettevõtjad tõrguvad ikka veel e-kaubanduse eeliseid ära kasutamast.

Rohkem kui pooled uuringus osalenud Eesti ja Leedu ettevõtjatest tõdesid, et ei teeninud 2021. aastal e-müügist ühtki eurot, samal ajal kui Läti ettevõtted on juba interneti vallutanud – viiendik neist teenis rohkem kui 45% selle aasta käibest veebist.

Veebis ostlevate inimeste arv kasvab Balti riikides iga aastaga. Leedu, Läti ja Eesti statistikaametite andmete kohaselt tegid ligi pooled 16–74-aastastest elanikest 12 kuu jooksul veebist vähemalt ühe ostu.

Samal ajal nähtub väike- ja keskmise suurusega ettevõtete seas korraldatud Luminori uuringust, et vaid umbes 10% Eesti ja 13% Leedu ettevõtetest teenis vähemalt 45% oma käibest e-kaubanduse kanalite kaudu. Läti VKEdel läheb paremini: ligi viiendik neist teenis rohkem kui 45% käibest e-kaubandusest.

„Väike- ja keskmise suurusega ettevõtted moodustavad lõviosa Balti riikide majandusest. Kuna e-kaubanduse maht on ilmselgelt kasvamas, võib jääda pisut kallutatud mulje, et enamik ettevõtteid on müügi digitaliseerinud. Tuleb välja, et see pole tõsi – 2020. aastal ja tänavu korraldatud uuringutest nähtub, et enamik ettevõtetest ei kasuta veel kõiki e-kaubanduse võimalusi,“ rääkis Luminori äripanganduse juht Marjan Savtšenko.

Uuringu kohaselt ei saanud 54% Leedu, 67% Eesti ja 35% Läti VKEdest üldse veebimüügist tulu.

„Läti ettevõtjad, kes teenivad veebikaubanduse pealt rohkem ja ka investeerivad meelsamini e-kaubandusse, on jõudnud Balti e-kaubanduse võidujooksus teistest ette. See on tõsine signaal Eesti ja Leedu ettevõtetele, kuna konkurents veebikaubanduses on pidevalt kasvamas ning sektori arenedes on raskem teistele järele jõuda,“ nentis Savtšenko.

Uuringu kohaselt kavatseb umbes viiendik uuringus osalenud VKEdest siseneda lähiaastal veebikaubandusse või suurendada seal oma kohalolu. Umbes 18% Eesti, 20% Leedu ja 27% Läti ettevõtjatest väidavad, et neil on kavas 2022. aastal veebimüüki suurendada. Sarnast suundumust täheldati eelmisel aastal, mil 27% Eesti, 20% Leedu ja 22% Läti vastajatest kavatsesid e-kaubandust laiendada.

Lisaks on mõned ettevõtted nõus, et üks tegur, mis määrab ära nende edu 2022. aastal, on investeerimine uuendustesse ja tehnoloogilisse arengusse. Nii leidis 10% Eesti, 11% Leedu ja 12% Läti vastajatest.

Luminori uuring toimus 2021. aasta septembris koostöös uuringukeskusega Norstat. Uuringus osales 750 Baltimaade VKEde juhti ja osakonnajuhti.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.