Ekspert: auto müümisele võib kuluda senisest rohkem aega

Luminor Liisingu juht Andrus Soodla.Allikas: Luminor

Majanduse taastumine võib võtta oodatust rohkem aega – see paneb inimesed paratamatult olukorda, kus igaühel tuleks heita kriitiline pilk olemasolevate laenukohustuste suunas. Luminor Liisingu juht Andrus Soodla juhib tähelepanu, et igale kohustusele pole võimalik maksepuhkust taotleda.

Auto kaotab ajas tuntavalt väärtust

Kuna koondamised on paljudes ettevõtetes saanud reaalsuseks, võib muutus inimese laenu- ja maksevõimekuses leida aset väga ootamatult. Eeskätt puudutab see inimesi, kes ei pruugi samas valdkonnas kohe sobivat tööd kohe leida. “Kuna koondamise järel võib sarnase iseloomuga töö leidmine olla keeruline, tuleb paljudel tegeleda uue töökoha otsimisega mõnes teises valdkonnas. Kuid igasugune ümberõpe võtab aega ning mõjutab ajutiselt inimese igakuist eelarvet,” kirjeldas ta.

Kuna tööalane kannapööre võib pärssida inimese laenuvõimekust, mõjutab see ennekõike juba olemasolevate kohustuste teenindamist – sinnahulka kuuluvad enamasti näiteks kodulaen ja autoliising. Kui kodulaenu puhul võib pangalt küsida maksepuhkust, siis autoliisingu puhul kehtivad teistsugused tingimused.

“Kui kodulaenu ehk kinnisvara puhul on tegemist väärtust hoidva varaga, siis sõiduki puhul seda öelda ei saa, kuna tavaliselt hakkab selle väärtus kahanema kohe, kui auto müügisalongist välja sõidab,” selgitas Soodla.

Maksepuhkuse küsimise asemel tuleks Luminor Liisingu juhi sõnul kriitiliselt hinnata finantskohustuste hulka ja mõju oma igakuisele eelarvele. “Üks võimalus on näiteks auto liisinguandjale tagastada, samas võib ka liisitava vara välja vahetada. Liisinguandjaga tasub kindlasti selles osas nõu pidada ning tekkinud olukorda hinnata,” soovitas ekspert.

Müügiperiood võib pikeneda

Oht varitseb liisinguvõtjaid ka auto müügiperioodi vaates – kuivõrd automüüjate laod täituvad uute või kasutatud sõidukitega, võib see pikendada auto müümisele kuluvat perioodi. “Senimaani on auto müügiperiood olnud umbes üks või kaks kuud. Pole üldse ebatõenäoline, et olukorras, kus müüjad ei saa enam laovarusid suurendada, tuleb automüüjal arvestada senisest pikema müügiperioodiga,” sõnas Soodla.

Liisingulepingu olemasolul tähendab see ka olemasoleva kohustuse teenindamise aja pikenemist. “Kuna oht müügiperioodi pikenemiseks on olemas, tuleb liisinguvõtjal sellega arvestada – tihti tähendab see, et auto müügihinda tuleb protsessi kiirendamiseks langetada,” lisas ta.

Siiski valitseb Andrus Soodla sõnul optimistlik lootus, et koondamiste hulk jääb kardetust väiksemaks ning suurem mõju autoturule olemata. “Kui inimesel tekib kohustuse teenindamisel raskusi, tuleb liisinguandjaga kindlasti ühendust võtta, kes oskab edasiste sammude osas nõu anda ja abiks olla. Kindlasti on erinevaid lahendusi, kuidas tekkinud olukord võimalikult valutult lahendada,” sõnas Luminor Liisingu juht.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal argipäeval

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto-, raha- ja meelelahutusportaali olulisematest lugudest.