Pikk lugu

Pangad II samba tasudest: me ei tea, kui palju te olete meile maksnud, katsuge ise midagi kokku arvutada

Pensionifondide turuletulek 2002. aastal tõi kaasa võimsad reklaamikampaaniad. Foto: LIIS TREIMANN/POSTIMEES / Scanpix

Ükski pank, millelt Geeniuse töötajad oma isikliku pensioni samba kohta infot küsisid, ei osanud vastata, kui palju nad varade haldamise eest teenustasusid on võtnud.

Minu raha on SEB progressiivses fondis justkui kasvanud 4682 euro võrra – see on sissemaksete ja hetkeväärtuse vahe. Kui palju ma aga selle aja jooksul pangale teenustasusid olen maksnud? Küsin järele, sama teevad kolleegid, kel pensionivarad teistes pankades.

Ei tea, ei arvesta, otsige ise

Pildi saame kokku Swedbanki, Luminori, LHV ja SEB vastustest. Laekuvad e-mailid on praktiliselt identsed, koosnedes kahest poolest.

Esiteks, meie ei tea, kui palju teie olete meile maksnud. Teiseks, katsuge ise midagi kokku arvutada. Kolmandaks juhitakse tähelepanu, et mulle kuvatavast fondivara väärtusest on valitsemistasud juba maha arvatud.

Paneme kõrvuti erinevate pankade vastused. Jäägu nad nimetamata, kuna eesmärk pole siin juhtida tähelepanu kellegi klienditeeninduse stiilile. Pilt on niigi selge.

1. Me ei tea

Pank 1: Läbi ajaloo on pensionifondi valitsemistasud muutunud ning täpset arvu ei saa öelda.

Pank 2: Paraku me ei pea arvestust iga konkreetse kliendi poolt makstud II samba teenustasude üle. Sellepärast ei oska me kahjuks Teie küsimusele vastata.

Pank 3: Eraldi väljatoodult ei ole võimalik öelda, kui suur on olnud just Teie poolt tasutud pensioni II samba valitsemistasu.

Pank 4: Paraku ei ole otseselt võimalik saada nö ”väljavõtet” makstud haldustasude osas.

2. Proovige ise arvutada

Pank 1: Pensionifondide jooksvad tasud on väljatoodud sellel lingil, seal on tabelina kujutatud kahe aasta võrdlus koos selgitusega. Lisaks on vasakus veerus valik fondid ja fondide tasud, hetkel kehtivad valitsemistasud, kus võite näha oma fondi valitsemistasu. Analüüsides neid numbreid saate endale mingi järelduse teha, palju on siis tasud olnud aastate peale, mil liitusite enda fondiga.

Pank 2: Tasude määrad on toodud kohustuslike pensionifondide prospektides, mis on saadaval fondivalitsejate veebilehtedel. Prospektides on põhjalikult kirjeldatud ka tasude võtmist.

Pank 3: Tasu saab arvestada aasta kohta, näiteks oli K3 haldustasu varem 1.59%, juhul, kui väärtus oli 5000 euri, aastane haldustasu kokku 79.50 euri. Praegu on valitsemistasu K3-l 0.83 % turuväärtus 13000 euri puhul on aastane haldustasu kokku 107.90 euri.

Öelge, kui palju ma üldse maksnud olen?

Madala tootluse kõrval on just kõrged teenustasud olnud üks argumente, millega meie pensionisüsteemi on piitsutatud. Näiteks indeksifondidega turule tulnud Tuleva pensioniühistu tegi just teiste haldurite kõrged valitsemistasud oma konkurentsieelise aluseks.

Eelmisel sügisel otsustas valitsus, et II samba fondide valitsemistasusid tuleb piirata ning need seati sõltuvusse fondi edukusest. Selle aasta algusest tõmmati senine maksimummäär 2% alla 1,2 protsendile pensionifondi vara väärtusest.

Kokkuvõte: kliendile ei öelda mitte midagi

Kõrgetest protsentidest rääkimine on aga üks asi. Tegelikult tahaks klient teada, kui palju ta fondihaldurile reaalselt aastate jooksul tasusid on maksnud. Näiteks selleks, et võrrelda: kas pank on minu pealt teeninud rohkem, kui oma tegevusega minu vara on suutnud kasvatada? Millised need suurusjärgud üldse on? Kümnetes, sadades, tuhandetes eurodes?

Meie väike eksperiment näitas, et Eestis pole II samba kliendil võimalik hinnata, kui hästi või halvasti tema vara on valitsetud. Esiteks sellepärast, et mu internetipank ei kuva mulle minu investeeringu reaalset tootlust – protsendina, nagu seda iga teise investeeringu puhul tehakse.

Teiseks sellepärast, et puudub võimalus teada saada, kui palju see teenus mulle reaalselt maksab. Jutud sellest, et vaadake ise, valitsemistasu on 1,59%, ei aita 99% inimestest tegelikule vastusele lähemale. Kas lisaks valitsemis- ehk haldustasule on veel mingeid teenustasusid võetud?

Pank tunnistab, et kuna tasud on muutunud, siis on summa kokku arvutamine keeruline. Küll aga soovitatakse seda teha kliendil endal?

Ainsana annaksin pool punkti Swedbankile, kes pani kaasa näidisarvutuse, kui palju klient kahe võimaliku summa juures aastas maksaks.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.